Het Coronavirus heeft de Chinese economie lamgelegd. Een groot deel van de industrie ligt plat en dat heeft ook gevolgen voor de goederenstroom naar Europa. De luchtvracht merkt dat het eerst maar inmiddels beginnen ook de gevolgen voor de scheepvaart duidelijk te worden. De komende weken en maanden lijkt dat zichtbaar te worden in de winkels, maar ook in de Europese industrie.
Heel veel producten die hier gemaakt worden maken namelijk gebruik van Chinese onderdelen. Die worden vooral met containers aangevoerd. Het Rotterdamse Havenbedrijf verwacht de komende weken een dip in de aanvoer van containers uit Azië. Er zijn op dit moment al twintig procent minder afvaarten vanuit China en dat betekent dat hier over vier weken ook minder schepen aan komen.
De luchtvaart, en daarmee ook de vrachtafdelingen van de luchtvaart maatschappijen, ligt vrijwel geheel stil op de route van- en naar China. Het FNV vreest in deze sector inmiddels voor ontslagen.
Naar schatting zullen er in Rotterdam zo’n 150.000 containers minder aankomen dit jaar door het Coronavirus. Hoe China zich herstelt is nog onbekend maar zoals het er nu uitziet is de uitbraak van het virus nog lang niet onder controle. Het is dan ook nog niet te zeggen wat de gevolgen op de langere termijn zijn voor de Chinese economie, en wat dat voor Europa betekent. Intussen is er een tekort aan containers ontstaan omdat die zich opstapelen in Chinese havens.