Coronadip dreigt voor Rotterdamse haven

Nieuws
18-02-2020 | Door Iep van der Meer

Het Coronavirus heeft de Chinese economie lamgelegd. Een groot deel van de industrie ligt plat en dat heeft ook gevolgen voor de goederenstroom naar Europa. De luchtvracht merkt dat het eerst maar inmiddels beginnen ook de gevolgen voor de scheepvaart duidelijk te worden. De komende weken en maanden lijkt dat zichtbaar te worden in de winkels, maar ook in de Europese industrie.

Heel veel producten die hier gemaakt worden maken namelijk gebruik van Chinese onderdelen. Die worden vooral met containers aangevoerd. Het Rotterdamse Havenbedrijf verwacht de komende weken een dip in de aanvoer van containers uit Azië. Er zijn op dit moment al twintig procent minder afvaarten vanuit China en dat betekent dat hier over vier weken ook minder schepen aan komen.

De luchtvaart, en daarmee ook de vrachtafdelingen van de luchtvaart maatschappijen, ligt vrijwel geheel stil op de route van- en naar China. Het FNV vreest in deze sector inmiddels voor ontslagen.

Naar schatting zullen er in Rotterdam zo’n 150.000 containers minder aankomen dit jaar door het Coronavirus. Hoe China zich herstelt is nog onbekend maar zoals het er nu uitziet is de uitbraak van het virus nog lang niet onder controle. Het is dan ook nog niet te zeggen wat de gevolgen op de langere termijn zijn voor de Chinese economie, en wat dat voor Europa betekent. Intussen is er een tekort aan containers ontstaan omdat die zich opstapelen in Chinese havens.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-07-2023
353451120_6445353988887677_4722183861846220404_n

Reachstacker plet bestelwagens

Op de containerterminal in het Overijsselse Hasselt is een reachstacker gekanteld en op twee servicewagens terecht gekomen.…
Nieuws
24-09-2018
IEP_2642-1400.jpg

Slimme Broshuis containertrailer

Tijdens de IAA in Hannover presenteert Broshuis een nieuw systeem voor het verstellen van het multi functionele container…
Nieuws
12-12-2020
IEP_7266-1400.jpg

Evofenedex: Onhoudbaar tekort aan containerschepen

Sinds het begin van de coronacrisis zijn er door veel rederijen containerschepen aan de ketting gelegd…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.