Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, heeft een overeenkomst gesloten met motorenbouwer Cummins waaruit blijkt dat laatstgenoemde in de motorenfabriek van Mercedes in Mannheim motoren gaat bouwen voor middelzware trucks die voldoen aan de nog te introduceren Euro 7 norm.
Dit is een ongekende stap van Daimler, dat altijd zelf motoren heeft gebouwd tot dusverre, zeker bij de truckdivisie. Alleen enkele bestelauto’s van het merk rijden met motoren van Renault.
De overeenkomst komt erop neer dat Cummins de investeringen doet om te komen tot een nieuwe generatie dieselmotoren die aan een nieuwe standaard voldoet, Euro 7. Dit komt op een moment dat Daimler zich in een ongekende reorganisatie-operatie bevindt. Elektrificering staat hierbij op de voorgrond en op de tweede plaats een versmalling van het voertuigaanbod over de hele linie. Zo’n 30.000 ontslagen zijn voorzien. Een ander gegeven is dat de truckdivisie van Daimler een separaat bedrijf wordt met een eigen beursnotering. Daar moet een motiverende werking vanuit gaan, want de truckdivisie heeft moeite met het halen van een gezond rendement.
Elektrificering
Het kleinste segment van de truckmarkt is het middensegment. Dit is ook een segment waar al duidelijke stappen naar elektrificering zijn ingezet door diverse truckfabrikanten, kijk naar DAF. Echter er zijn ook nog veel klanten en markten waar die elektrificering minder snel verloopt, en daar moet dus een nieuwe dieselmotor voor komen. Daimler breekt met de traditie om die dan zelf te maken, maar besteedt dit uit. Het gaat nu eenmaal om kleinere aantallen. Een partij als Cummins draagt dan de ontwikkelingskosten, maar kan zulke motoren straks ook aan andere merken leveren, om de activiteiten rendabel te houden. Mercedes kan op zijn beurt aan de vakbonden verkopen dat het de toekomst van de al oude Mannheim-fabriek voorlopig weer heeft gezekerd.
Cummins, Scania V8
Cummins is een door de meeste truckfabrikanten erkende motorenbouwer, " target="_blank" rel="noopener noreferrer">die overigens ook al een elektrische truck heeft ontwikkeld. Cummins bouwt lichte motoren voor DAF, en levert bijvoorbeeld aan International, een merk dat binnenkort onder Traton valt. Cummins ontwikkelde voor de nieuwe V8 van Scania een dubbel doseringssysteem voor de AdBlue-installatie van dat blok (zie foto). De hele ontwikkeling van dit, tot nu toe unieke systeem, vond overigens in Duitsland plaats.
In de VS is Daimler eigenaar van Detroit Diesel, dat een hoofdrol speelt in de bouw van dieselmotoren voor zware trucks van de verschillende Daimler-merken waaronder Mercedes.