Cummins bouwt straks dieselmotoren voor Mercedes

Nieuws
24-02-2021 | Door Tim de Jong

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, heeft een overeenkomst gesloten met motorenbouwer Cummins waaruit blijkt dat laatstgenoemde in de motorenfabriek van Mercedes in Mannheim motoren gaat bouwen voor middelzware trucks die voldoen aan de nog te introduceren Euro 7 norm.

Dit is een ongekende stap van Daimler, dat altijd zelf motoren heeft gebouwd tot dusverre, zeker bij de truckdivisie. Alleen enkele bestelauto’s van het merk rijden met motoren van Renault.

De overeenkomst komt erop neer dat Cummins de investeringen doet om te komen tot een nieuwe generatie dieselmotoren die aan een nieuwe standaard voldoet, Euro 7. Dit komt op een moment dat Daimler zich in een ongekende reorganisatie-operatie bevindt. Elektrificering staat hierbij op de voorgrond en op de tweede plaats een versmalling van het voertuigaanbod over de hele  linie. Zo’n 30.000 ontslagen zijn voorzien. Een ander gegeven is dat de truckdivisie van Daimler een separaat bedrijf wordt met een eigen beursnotering. Daar moet een motiverende werking vanuit gaan, want de truckdivisie heeft moeite met het halen van een gezond rendement.

Elektrificering

Het kleinste segment van de truckmarkt is het middensegment. Dit is ook een segment waar al duidelijke stappen naar elektrificering zijn ingezet door diverse truckfabrikanten, kijk naar DAF. Echter er zijn ook nog veel klanten en markten waar die elektrificering minder snel verloopt, en daar moet dus een nieuwe dieselmotor voor komen. Daimler breekt met de traditie om die dan zelf te maken, maar besteedt dit uit. Het gaat nu eenmaal om kleinere aantallen. Een partij als Cummins draagt dan de ontwikkelingskosten, maar kan zulke motoren straks ook aan andere merken leveren, om de activiteiten rendabel te houden. Mercedes kan op zijn beurt aan de vakbonden verkopen dat het de toekomst van de al oude Mannheim-fabriek voorlopig weer heeft gezekerd.

Cummins, Scania V8

Cummins is een door de meeste truckfabrikanten erkende motorenbouwer, " target="_blank" rel="noopener noreferrer">die overigens ook al een elektrische truck heeft ontwikkeld. Cummins bouwt lichte motoren voor DAF, en levert bijvoorbeeld aan International, een merk dat binnenkort onder Traton valt. Cummins ontwikkelde voor de nieuwe V8 van Scania een dubbel doseringssysteem voor de AdBlue-installatie van dat blok (zie foto). De hele ontwikkeling van dit, tot nu toe unieke systeem, vond overigens in Duitsland plaats.  

In de VS is Daimler eigenaar van Detroit Diesel, dat een hoofdrol speelt in de bouw van dieselmotoren voor zware trucks van de verschillende Daimler-merken waaronder Mercedes.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-07-2025
Opijnen1 (960 x 640)

Van Opijnen overgenomen door Thomassen

Wederom een flinke overname: Van Opijnen uit Deventer wordt overgenomen door de Thomassen Groep.
Nieuws
03-07-2025
TRATON_FamilyPortrait_CMD_4K_3zu2 (960 x 640)

Traton voegt zijn merken meer samen

Eén afdeling gaat de R&D doen voor Scania, MAN, International en Volkswagen samen.
Nieuws
03-07-2025
Elektrische DAF AB Noppert

DAF XF electric voor AB Texel / Noppert Beton

AB Texel Special Transport zet een DAF XF electric 350 in voor klant Noppert Beton in het Friese Eastermar.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.