De Amerikaanse motorenbouwer Cummins werkt aan een systeem waarbij onder bepaalde omstandigheden cilinders van een dieselmotor kunnen worden uitgeschakeld. Samenwerking met een softwarebedrijf Tula maakt dit mogelijk. De eerste testtruck voorzien van het systeem gaat binnenkort de weg op.
De software van Tula is al succesvol gebleken op benzinemotoren in Amerikaanse pick-up trucks. Daarbij gaat het om achtcilinders van rond de vijf liter slagvolume. De software is bij Cummins op een X15 motor gebouwd, een vijftien liter blok dat bijvoorbeeld in gebruik is bij International op de Lonestar en de LT-Series (foto), met vermogens variërend van 565 tot 605 pk. De software van Tula wordt Diesel Dynamic Skip Fire (dDSF) genoemd waarbij het de bedoeling is om brandstof te besparen, alsmede uitstoot van CO2 en NOx.
Emissie-wetgeving
Cummins laat weten dat het vooral wil voorsorteren op toekomstige emissie-wetgeving en dus al bekijkt hoe ze daaraan zal kunnen voldoen. Daarbij gaat het het bedrijf er vooral om, om de uitlaatgastemperatuur omhoog te krijgen bij lage belasting van de dieselmotor. Ook onder die omstandigheden is het belangrijk om maximaal NOx te kunnen omzetten in onschadelijk uitlaatgas. Op papier zou cilinderuitschakeling hier perfect geschikt voor zijn, zegt Cummins, omdat de dieselmotor toch goed belast kan worden wanneer cilinders tijdelijk worden uitgeschakeld. Praktijktesten moeten hierover uitsluitsel geven. Cummins zegt dat het nog verder moet werken aan het reduceren van trillingen die kunnen ontstaan wanneer cilinders worden uitgeschakeld en aan het reduceren van overmatig geluid dat hierbij kan ontstaan. Volgens Tula kan met deze software een brandstofbesparing van vier procent worden bereikt en een reductie in NOx-uitstoot van elf procent.
Vooruit kijken
Bij dit project worden effecten van ‘vooruitkijkende’ transmissies nog niet meegenomen. Met name in Europa lopen merken als Mercedes-Benz, MAN en Scania hiermee voorop. Tula zegt dat het hiermee zeker ook aan de slag gaat.