De eerste DAF 2800, ook bekend als de DAF F241 serie, was voorzien van de 11,6 liter zes-cilinder DKTD dieselmotor van DAF met 280 pk. Later kwam de 320 pk sterke DKS versie met turbo en intercooling. Als basis voor de cabine werd de eveneens in 1974 geïntroduceerde kantelcabine van de F1600 - F2200 serie genomen, met een verbreding en een verhoging. Dat kon je bijvoorbeeld zien aan de deuren, want die waren identiek. De voorruit van de DAF 2800 was om die reden breder, maar niet hoger. Om die reden waren er drie ruitenwissers nodig.
Space Cab
De DAF 2800 had voor zijn tijd een enorm grote en luxe cabine en dat zorgde voor een groot succes door heel Europa, en verder. Later kwamen de 3300 en de 3600 uitvoeringen met meer vermogen. In 1984 kwam ook de eerste Space Cab, waarmee DAF weer een voorsprong nam op de concurrentie. Eigenlijk net als ze dat nu weer doen met de XG en de XG+ dus eigenlijk.
Supercontinental
In de jaren zeventig kwam het Midden- Oosten transport op gang en daarbij waren chauffeurs weken, en soms maanden op zich zelf aangewezen. Voor DAF reden om een Supercontinental uitvoering op de markt te brengen van de DAF 2800. In die cabine was een compleet keukenblok geïnstalleerd met een dashboard tafel. Een tweede bed paste er niet meer in. Aan de buitenkant was dit model herkenbaar aan stenenvangers voor de koplampen.
Jubileum model
In 1978 bestond DAF Trucks 50 jaar en dat werd gevierd met een speciale jubileum uitvoering van de DAF 2800. In het DAF museum staat zo’n Jubilee Edition van de 2800. Een truck die in ‘feestelijk oranje’ was uitgevoerd met een speciale striping. Verder was de truck voorzien van een verchroomde voorbumper, spiegels, wielringen en spoilers. Dubbele luchthoorns, mistlampen en een echte radio- cassette recorder behoorden ook tot het pret pakket van deze jubileumtruck.
In 1987 werd de 2800- 3300- en 3600 serie afgelost door de DAF 95.