DAF Trucks bouwt zelf de 'Construction' uitvoeringen van de CF maar een wide spread gestuurd tandemstel? Dat komt in de DAF catalogus niet voor. Bij Veldhuizen Wagenbouw in Groenekan draaien ze hun hand er niet voor om. U vraagt, wij bouwen is daar het credo.
A.J. Huijgen&Zn uit Bunschoten vervoert wegenbouw materialen en schroot. Speciaal voor het vervoer van containers met schroot zocht Huijgen een compacte vrachtwagen met een hoog laadvermogen en een grote wendbaarheid. Op basis van een DAF CF werd door Veldhuizen Wagenbouw in Groenekan een gestuurd wide-spread systeem gebouwd. Hierdoor transformeerde de standaard DAF CF FAD tot een 8x4 Wide Spread.
Door de beide voorassen te keuren op tien ton en de achterassen op ieder 11,5 ton ontstond een voertuig met een GVW van 43 ton. Het eigen gewicht van de speciale DAF CF Construction bedraagt 18,8 ton waardoor een netto laadvermogen van ruim 26 ton resteert. De DAF is voorzien van een 30 tons VDL haakarmsysteem.
De ombouw door Veldhuizen Wagenbouw betreft een mechanisch gestuurd systeem voor de laatste as. Verder zijn de beide achterassen nu op 181 cm afstand van elkaar geplaatst waardoor er 11,5 ton per as mogelijk werd. De achterste as blijft mechanisch geveerd en wordt dus ook mechanisch gestuurd vanuit het stuurhuis. Veldhuizen claimt door de eenvoudige bouwwijze lage onderhouds- en reparatiekosten voor dit systeem.