DAF Trucks benadrukt in een persbericht over de deelname aan een platooning proef in Engeland dat bij deze vorm van wegtransport, er zeker een rol blijft weggelegd voor de chauffeur.
“Truck platooning vervangt geen chauffeur”, is de stellige overtuiging van Ron Borsboom die bij DAF over de techniek gaat. “Elke truck vraagt om een man of vrouw in de cabine,” zegt hij. “Op de secundaire wegen en in de stedelijke omgeving, moet een chauffeur de controle over het voertuig hebben.
Truck platooning is voornamelijk bedoeld als een efficiënte oplossing voor de lange afstand op de hoofd- en snelwegen. Maar zelfs dan zullen de bestuurders nog special getraind moeten worden in het overnemen van de controle over de truck als dat nodig is en het vervullen van andere werk gerelateerde taken.''
Hij vervolgt: ''Truck platooning is niet het begin van het einde van het vak als vrachtwagenchauffeur. Het ontlast de werkdruk van de persoon achter het stuur. Het verkeer wordt steeds drukker en drukker en eist steeds meer van de bestuurder. Intelligente systemen als truck platooning gaan de chauffeur helpen met deze uitdagingen om te gaan.”
DAF Trucks werkt al sinds 2015 aan truck platooning vanaf het moment dat dat de fabriek samen met NXP Semiconductors, TNO en Ricardo PLC het platooning Eco Twin project lanceerde. Sinds die tijd hebben DAF testchauffeurs de truck platooning techniek voortdurend verbeterd tijdens tienduizenden kilometers op zowel openbare wegen op het Europese continent als op de testbaan van de fabriek. In 2016 nam DAF succesvol deel aan de The European Truck Platooning Challenge, die geïnitieerd werd door het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Milieu.