DAF heeft een grote order ontvangen van de Belgische krijgsmacht. De opdracht omvat de levering en het onderhoud van 879 all wheel drive CF legertrucks. De levering van de eerste voertuigen staat gepland voor 2022; de laatste voertuigen worden in 2025 gebouwd.
De order van 879 CF legervoertuigen bestaat uit 636 2-assige trucks met een 4x4 aandrijflijn, die zullen worden ingezet voor algemene transporttaken. Daarnaast levert DAF 243 trucks met een 4-assige 8x8 aandrijflijn voor een veelheid aan toepassingen (kipper, containertransport en inzet waarvoor een kraan nodig is).
Offroad-capaciteiten
Voor de CF legermodellen werkt DAF nauw samen met Tatra Trucks in Tsjechië. Dat resulteert in een uniek chassis-concept met een centrale buis, waarin de onafhankelijke wielophanging en de eersteklas aandrijflijn geïntegreerd zijn. Dit geeft de CF Military de gewenste off-road-capaciteiten en rijcomfort, zelfs in de meest uitdagende terreinen, aldus DAF. De trucks worden aangedreven door een 10,8 liter MX-11 (4x4) of een 12,9 liter MX-13 (8x8) motor met vermogens van 300 kW/410 pk tot 340 kW/460 pk.
DAF heeft HIAB geselecteerd als leverancier voor alle haakarmsystemen en laadkranen. VS-Mont levert de kipperopbouw en Porgest tekent voor de laadbakken. In totaal zullen 352 CF Military voertuigen worden uitgerust met een gepantserde ballistische cabine, geleverd door Tatra Defense Systems.
Cabines ‘Made in Belgium’
De productie van de cabines van de CF Military trucks vindt plaats in de DAF-fabriek in het Belgische Westerlo. De motoren worden gebouwd in de motorenfabriek van DAF in Eindhoven. De chassis worden geproduceerd bij Tatra in Tsjechië.
Onderhoud door DAF-dealers
Het volledige onderhoud van de CF Military trucks van de Belgische krijgsmacht kan worden uitgevoerd door het DAF-dealernetwerk met 27 locaties in België en door de meer dan 1.100 wereldwijd. Voor de beschikbaarheid van onderdelen kan de DAF-dealerorganisatie overal ter wereld rekenen op de steun van Paccar Parts.