Om chauffeurs te helpen de efficiency van hun truck te verbeteren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verlagen, lanceert DAF Trucks een app die het rijgedrag van de chauffeur kan optimaliseren via diens mobiele telefoon. Ook biedt diezelfde ‘DAF Connect App’ planners, fleetowners en chauffeurs de mogelijkheid om met elkaar over bijvoorbeeld de actuele rit te communiceren en deze communicatie vervolgens centraal op te slaan.
De meeste trucks die bij DAF van de band komen, zijn uitgerust met het fleet management platform DAF Connect. Dit systeem geeft wagenparkbeheerders en planners via een online portal actueel inzicht in de prestaties van hun voertuigen en logistieke processen. De geïntegreerde Eco SCORE Card maakt bovendien inzichtelijk hoe efficiënt chauffeurs rijden.
DAF Connect App
De in Google Play en Apple App Store beschikbare app is rechtstreeks gekoppeld aan de Eco SCORE CARD en geeft aan wat de chauffeur kan doen om nog zuiniger te rijden. Minder bruusk gasgeven en eerder beginnen met uitrollen, bijvoorbeeld. Of beter anticiperen op het verkeer. Maar ook het gebruik van de cruise control wordt inzichtelijk gemaakt, net als het stationair laten draaien van de motor. Dat alles is te zien in een dashboard, dat de chauffeur meteen tips geeft hoe hij of zij nog efficiënter kan omgaan met de truck.
Brandstof besparen
Jorg Wijnands, Manager Marketing bij DAF Connect: “Een chauffeur die weet hoe je zo efficiënt mogelijk rijdt, kan op jaarbasis duizenden euro’s besparen. We zien dan ook dat een groeiend aantal DAF-klanten hun chauffeurs een extra beloning geeft als ze volgens de Eco SCORE Card zuinig rijden.”
Tot een jaar terugkijken
“Met de DAF Connect App kan de chauffeur zijn of haar prestaties van de afgelopen 24 uur bekijken, maar ook een analyse laten maken van de afgelopen week, maand, het kwartaal of zelf het afgelopen jaar. Aangezien de app gekoppeld is aan de bestuurderskaart, neemt de chauffeur de eigen prestaties altijd mee, ongeacht in welke DAF truck hij of zij rijdt – zelfs als de chauffeur meerdere werkgevers heeft.”
Communicatie met de chauffeur
Een ander onderdeel van de DAF Connect App is de mogelijkheid voor planners en fleetowners om met de chauffeur via het DAF Connect platform te communiceren over bijvoorbeeld planningen, de route en aanverwante logistieke zaken. Chauffeurs ontvangen de vragen op het scherm van hun telefoon en kunnen deze met een simpele druk op de knop beantwoorden. De communicatie tussen de chauffeur en zijn of haar homebase wordt vervolgens centraal opgeslagen. Daardoor kan ook na een dienstwissel een nieuwe groep planners bijvoorbeeld reeds gemaakte afspraken teruglezen.