DAF kijkt ondanks alle leveringsproblemen van toeleveranciers tevreden terug op het jaar 2021. Het was met de introductie van de nieuwe generatie dan ook een jaar wat de boeken in zal gaan, met als hoofdprijs de Truck of the Year 2022 verkiezing.
De nieuwe DAF XF, de XG en de XG+ slaan goed aan en dat leidde tot een orderportefeuille die al heel snel proporties aan nam die DAF niet eerder zag na een introductie. Helaas zet de toelevering van een aantal cruciale componenten een rem op de productie, maar desondanks wist DAF vorig jaar 60.000 trucks te bouwen. 49.000 daarvan zijn van de CF en de 'oude' XF modellen. De rest, ongeveer 11.000 stuks zijn van het type LF. De genoemde aantallen trucks werden niet alleen in Eindhoven, maar ook in Leyland geproduceerd.
Marktleider
Het marktaandeel van DAF in Europa liep iets terug naar 15,9% in het zware segment en groeide iets in het lichte segment tot 10,1 %. Ondanks de lichte daling in het zware marktaandeel bleef DAF onbetwist marktleider in Nederland, Engeland, Polen, Hongarije, Bulgarije en Portugal. Verder bleef DAF Europees marktleider in het segment van de zware trekkers.
Records
Buiten Europa verkocht DAF 8600 trucks, een jaar eerder was dat nog 5900. DAF spreekt dan ook van record na record, ook waar het gaat om de hoeveelheid multisupport reparatie- en onderhoudscontracten. Maar liefst 40% van alle verkochte trucks werden verkocht met zo'n contract. Ook verkocht DAF 10% meer aandrijflijnen voor touringcars, bussen en speciale voertuigen. Daar hoort uiteraard ook Tatra bij, want ook daar staan DAF motoren in.
Verdere groei
Momenteel is de vraag groot naar nieuwe trucks, en vooral naar de nieuwe generatie van DAF. Het merk heeft, door als eerste te voldoen aan de nieuwe afmetingen een unieke serie trucks op de markt gezet en daarmee staan bijna alle seinen op groen voor een nog beter 2022. Bijna, want dan moeten die leveringsproblemen van de toeleveringsindustrie wel opgelost worden.