Door een truck te bestellen met allerlei aerodynamische voorzieningen krijg je een lagere VECTO waarde bij het kenteken. Dat zegt nu nog niet zo veel, maar op termijn zullen daar allerlei voordelen uit komen voor de eigenaar van de truck, zoals bijvoorbeeld een lager MAUT tarief. Als je na aflevering die voorzieningen er af haalt maakt dat voorlopig niet uit trouwens.
De truckbouwer zelf wordt op termijn ook afgerekend op de VECTO waardes van de afgeleverde trucks. Voor een bedrijf als DAF is het dan ook zaak om zoveel mogelijk trucks met een lage VECTO waarde af te leveren. Reden genoeg om die wieldoppen mee te leveren dus.
Het heeft ons eigenlijk altijd verbaasd dat DAF gebruik maakte van die standaard, verchroomde wieldoppen. Als die dingen echt bijdragen aan een betere luchtweerstand dan hadden we een eigen ontwerp verwacht, en niet van die standaard dingen uit de accessoireswinkel. Achter de schermen is er echter hard gewerkt aan een beter ontwerp, zoals we nu zien bij een testauto van het Spaanse Primafrio. Die truck heeft op de vooras kunststof wieldoppen, terwijl de achterwielen ook doppen hebben, die in een strak ontworpen, dichte wielkast zitten.
Het blijkt te gaan om het Europese Longrun project waar DAF met Primafrio in samenwerkt. Dit project is gericht op de ontwikkeling van ecologische vrachtwagens voor het lange afstand vervoer.
In Amerika wordt er al langer gewerkt met afgedekte wielen onder gestoomlijnde trucks. Zo reden we al in 2015 met de ‘Inspiration’ truck van Freightliner waarbij de beide, aangedreven achterassen op een hele bijzondere wijze waren afgedekt (zie foto).
Het afdekken van de wielen is slechts een deel van het project. De truck rijdt op HVO100 brandstof, waardoor de CO2 uitstoot met 90% vermindert. Verder worden er proeven gedaan met spoilers achter de trailer en zonnepanelen op het dak van de koeltrailer. Bron: 40ton.net