Na alle berichten over massa ontslagen bij grote truckmerken peilden we de toestand bij DAF Trucks. Daar blijkt het in vergelijking met menig ander merk relatief goed te gaan. Grote ontslagrondes lijken uit te blijven en de productie is inmiddels weer terug op een redelijk niveau.
Terwijl de andere truckmerken de ene na de andere ontslagronde aankondigen met duizenden ontslagen tot gevolg blijft het vanuit Eindhoven erg stil. Navraag leert dat bij DAF de klap ook hard is aangekomen, maar dat de productie na de Corona stop inmiddels weer is opgelopen tot 160 trucks per dag. Daarbij zitten ook de trucks die in Engeland gebouwd worden. Voor de goede orde, een jaar geleden lag dat aantal nog bijna 100 stuks hoger, maar dat was dan ook een all time high.
Bij DAF blijven grote ontslagen dan ook uit. DAF heeft een erg efficiënte organisatie en er zijn geen plannen voor grote veranderingen in het personeelsbestand’’ aldus een officiële mededeling vanuit Eindhoven. Het komt er eigenlijk op neer dat DAF al sinds de vorige crisis in 2009 werkt met een bijzonder kleine, ‘lean’ organisatie, zeker in vergelijking met andere merken.
Het is vanzelfsprekend dat de flexibele schil waar ook DAF gebruik van maakt wel iets gekrompen is. ,,Om mee te kunnen ademen met de markt maken we gebruik van natuurlijk verloop en worden er met grote terughoudendheid vacatures ingevuld. Hierdoor hebben we ook slechts beperkt afscheid hoeven te nemen van medewerkers met een tijdelijk contract’’ aldus een medewerker.
Op onze vragen naar de Europese truckmarkt op dit moment en de orderportefeuille kregen we geen reactie vanuit Eindhoven. De algemene tendens in truckland is echter dat de markt weer langzaam opkrabbelt vanuit het diepe dal. Dat die totale truckmarkt echter nog lang niet op het record volume van 2019 zit is duidelijk, en het kan nog wel even duren voor dat niveau wordt geëvenaard.