Uiteraard is de DAF XG+ helemaal geschikt gemaakt voor het zware leven in Australië. Als eerste zie je dat aan de stoere bullbar, of roo-bar zoals ze down under heten. Deze past zeer goed bij het uiterlijk van de nieuwe cabine en ziet er goed uit. Ook tussen de assen zijn heel wat aanpassingen gemaakt, zodat zoveel mogelijk diesel meegenomen kan worden voor de lange ritten die in Australië zo gewoon zijn.
Het voor ons meest bijzondere verschil is echter niet zichtbaar: de 660 pk sterke Cummins dieselmotor die onder de cabine ligt. Het is bekend dat DAF de 15-liter motor gebruikte voor zijn modellen in Australië. Deze motor komt helaas niet naar Europa. Wij moeten het helaas doen met maximaal 530 pk in een DAF. Jammer, want de Cummins-motor is slechts 135 kilo zwaarder dan de MX-13 en voldoet aan de Euro6-norm.
Op dit moment testen meerdere transportbedrijven in Australië met het nieuwe model. De eerste ervaringen zijn vooral positief. De Europese merken krijgen langzaamaan steeds meer voet aan de grond in Australië, waar Mack en Western Star ongekend populair blijven. Een stoer gezicht, zo’n Australische DAF XG+!