DAF Trucks moet in Eindhoven gaan bouwen voor de Britse markt. Normaal gesproken worden trucks voor het Verenigd Koninkrijk in het Britse Leyland gebouwd. Maar door de Brexit bestellen veel Britse klanten hun trucks graag vòòr de Brexit, meldt het Eindhovens Dagblad.
De reden waarom de Britten ineens nieuwe trucks bestellen, is dat men vreest voor een No-Deal Brexit, die leidt tot prijsverhogingen en op z’n minst duurdere onderdelen. Daardoor stapelen de orders in Leyland zich op. De fabriek in Eindhoven heeft het juist wat minder druk, omdat de markt op het Europese continent afkoelt. Eerder dit jaar bracht DAF de dagproductie in Eindhoven stapsgewijs terug van 254 naar 200 per dag. Of en zo ja hoeveel er nu bij komt is niet bekend.
Vasthouden
DAF zal blijkens het artikel al blij zijn wanneer het het huidige marktaandeel weet vast te houden. Dat wil zeggen een marktaandeel van 16,7 procent in Europa, wat ongekend hoog is wanneer je de geschiedenis van DAF kent. Topman Harrie Wolters zegt dat DAF veel concurrentie ondervindt van Scania. In Nederland is het marktaandeel met 32,8 procent stabiel.