De nieuwe Cummins X15d wordt volgende maand gepresenteerd tijdens de Brisbane Truck Show. Het gaat om een nieuw blok met een groter boring dan voorheen. De 15 liter zes- cilinder is 225 kilo lichter dan voorheen, onder meer door de toepassing van een forged motorblok en een composiet carterpan. Daarmee zou de Paccar MX15, want de kans is groot dat hij zo gaat heten bij DAF maar 135 kilo zwaarder zijn dan de MX13 motor.
Volgens het bericht is DAF bezig met het testen van de nieuwe Cummins. De eerste rapportages geven aan dat hij zo’n 8% zuiniger is dan de vorige Cummins 15 liter motor. Er zouden inmiddels 10 DAF trucks rond rijden in Australië met de nieuwe krachtbron die eind dit jaar samen zo’n 5 miljoen testkilometers op de klok hebben.
660 pk
Voor DAF blijven de MX11 en MX13 motoren de belangrijkste, maar het segment boven de 500 pk wordt steeds groter. Op dit moment levert DAF de MX13 530 als topmodel, maar met name voor de Scandinavische markt komt die tekort. Vooral de invoering van steeds zwaardere, lange combinaties in Europa zorgen voor meer vraag naar hogere vermogens. Die markt is niet groot genoeg om zelf een motor te ontwikkelen, maar met de nieuwe 15 liter van Cummins kan ook voor dat marktsegment een antwoord geboden worden. De nieuwe Cummins zou voorlopig tot 660 pk gaan en daarmee zou DAF ook volop mee kunnen doen in de zwaarste regionen van de markt.
DAF en Cummins
Overigens zou het niks nieuws zijn als DAF weer voor Cummins kiest voor het topsegment. Bij de introductie van de Super Space Cab in 1994 gebruikte DAF de Cummins 14 liter motor, toen met een vermogen van 500 pk. Later kwam er nog een 530 pk versie, maar dat vermogen haalt DAF nu uit de MX13. Ook voor de lichtere motoren maakt DAF al jaren gebruik van Cummins motoren, met Paccar op het kleppendeksel. Zo zijn de PX5 en PX7 motoren eigenlijk Cummins motoren die speciaal voor DAF gebouwd worden. De nieuwe 15 liter motor zou dan ook zomaar eens de nieuwe Paccar MX15 kunnen worden.