Voor het eerst heeft Millenaar & Van Schaik DAF trekkers aangeschaft. Het bedrijf is al jarenlang een trouwe klant van DAF- en Ginaf trucks, maar trekkers werden niet eerder aangeschaft van de Eindhovense truckproducent.
Met de komst van vier nieuwe DAF XF 460 FTG 6x2 trekkers met automaat, Space-cab slaapcabine en gestuurde voorloopassen is daar verandering in gekomen. “We hebben altijd al DAF en GINAF-trucks gehad”, begint Dick Millenaar zijn verhaal. Hij is een van de directieleden bij het gespecialiseerde Haarlemmermeers transportbedrijf. Hij vervolgt: “In het topjaar denk ik dat het er meer dan veertig waren, maar dan vooral kippers. Trekkers kochten wij eigenlijk altijd gebruikt, soms zelfs compleet met een kipper oplegger. Met Truckland hebben wij een lange relatie voor de levering van nieuwe 8x4 DAF en 10x4 GINAF kippers. Na het samengaan met Van Schaik in 2010 nam het aantal DAF’s alleen nog maar toe. Nu hebben we de keus gemaakt voor vier nieuwe Euro 6 DAF XF 460 trekkers, met slaapcabine, automaat, overdrukfilter, gecombineerde brandstof- hydrauliek tank en een kipper pomp met een bediening in de cabine. De redenen voor deze aanschaf zijn verschillend. Wij hechten aan lange relaties met onze leveranciers. Voor deze levering is dat Truckland Schiphol. Die zitten hier om de hoek en staan altijd voor ons klaar als dat nodig mocht zijn. De aanschaf betreft de vervanging van vier oudere trekkers (1 DAF en 3 Scania’s) en DAF kon ons daarbij vier nieuwe 6x2 trekkers aanbieden tegen een scherpe prijs. Omdat wij vrij lang met onze wagens doen, kopen wij eigenlijk altijd de nieuwste modellen. Het onderhoud doen wij daarbij in principe zelf, maar mocht er iets zijn, dan is het wel plezierig dat de dealer dichtbij zit. Verder betrekken we een deel van de onderdelen direct bij Truckland.”
Millenaar & Van Schaik Transport werkt in heel Nederland en dat verklaart de aanwezigheid van de slaapcabines. Millenaar: “De meeste trekker/opleggers hebben een vaste chauffeur en die blijven dan een week op locatie en overnachten daarbij in de cabine. Vandaar ook de keus voor bijvoorbeeld een standkachel. Iedere trekker heeft verder zijn eigen 3-assige stalen of aluminium kipper oplegger. Buiten het seizoen voor de wegenbouw, dat van maart tot en met de kerst loopt, gebruiken wij de trekkers in de winterdiensten en het zeecontainervervoer. De eerste van de nu afgeleverde vier XF-en heeft ook nog in het staartje van ons containerseizoen gereden. Kortom de DAF-trekkers passen prima binnen het huidige wagenpark dat 114 voertuigen telt. Dat is minder dan wij hadden, maar door de betere planning en de soms 24/7 inzet met meerdere chauffeurs op de 8x4 en 10x4 kippers kunnen we het werk aan met minder wagens. Naast DAF/GINAF rijden hier ook Scania en MAN.”