Truckbouwer DAF verwacht in 2020 nog wat minder trucks te verkopen dan in 2019. Ondanks een goed begin, zal 2019 een lichte krimp laten zien, volgens DAF zal die 3% bedragen. Volgend jaar denkt DAF dat de truckverkopen met 7% zullen dalen ten opzichte van dit jaar.
Dat meldde de fabrikant tijdens een persbijeenkomst in Eindhoven. In de licht krimpende markt verloor DAF zelf ook enkele tienden procenten marktaandeel vergeleken met 2018. Volgens directeur Michiel Kuijs van DAF Nederland en DAF België wist DAF wel beter te presteren in het lichte segment. Blijkens eigen cijfers van DAF, is het merk nu marktleider in de lichte truckklasse tot 16 ton GVW. “Maar daarmee zijn we er nog niet”, aldus Kuijs, die onder marktleiderschap verstaat dat DAF in het lichte segment zeker de 30% aandeel voorbij moet (nu is dat 26,1%) en in het zware segment 35%. Nu is dat 30,7%, het was iets meer dan 31%. Met name de afgelopen twee jaar heeft DAF gepoogd om meer bakwagens aan de man te brengen, goed als het ging in de trekkermarkt. Dat is volgens Kuijs ten dele gelukt. “In het bakwagensegment zijn we licht gegroeid naar een marktaandeel van 28,1%.
Duitsland, Brexit
Michiel Kuijs vertelde dat in veel Europese landen het ‘economisch sentiment’ wat pessimistischer wordt. “Dat is met name in Duitsland het geval. Dit heeft onder meer te maken met de auto-industrie, die het moeilijk heeft. Banen gaan in die sector verloren.” Kuijs zegt dat DAF wel vertrouwen heeft in een ordentelijke Brexit, met een ‘deal’ die de huidige economische gang van zaken tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk grotendeels intact laat. De truckbouwer is in toenemende mate succesvol in landen buiten de EU. Kuijs zegt dat DAF beoogt juist meer trucks in de fabriek van Leyland te laten bouwen, voor deze markten. DAF heeft overigens een assemblagefabriek in Brazilië.
DAF meldde ook nieuws en ontwikkelingen op het gebied van elektrische trucks. Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor dat verhaal!