Den Ouden Tanktransport begon in 1991 met een gebruikte DAF trekker, een DAF95 met 310 pk. In dertig jaar tijd groeide het bedrijf uit naar een vloot van 70 trekkers en 130 tankopleggers, en ook de nieuwste truck is weer een DAF. Deze keer een DAF XF 490 Space Cab.
“DAF Trucks zijn inderdaad vanaf de start bij ons in bedrijf. Mijn vader begon met een uit België geïmporteerde, gebruikte DAF 95 met handgeschakelde bak en 310 pk motor. Toen ook al met een tankoplegger erachter, maar nog niet voor gevaarlijke stoffen. Daar zijn wij in de periode 2007-2008 mee begonnen. Naast mijn vader werken mijn broers Jan Peter (sinds 1999) en Gerard (sinds 2007) nu ook binnen het bedrijf”, begint Arie den Ouden, die in 1997 begon en sinds 2008 verantwoordelijk is voor de werkplaats ten behoeve van het eigen materieel. Jan Peter is op het kantoor te vinden en verantwoordelijk voor de algemene leiding. Broer Gerard geeft leiding aan de eigen Cleaning en Heating-hal (ook voor derden), Storage & Blending plus aanvullende services. Waarbij het vervuilde reinigingswater op duurzame manier gereinigd wordt met behulp van een biologische installatie met bacteriën” Aldus Arie den Ouden (links op de foto)
De DAF truck komt in een gemengde vloot waarin ook de beide Zweedse merken een stevige positie hebben verworven door de jaren heen. De positieve ervaringen met DAF en de voorkeur van chauffeur Christian Nagelkerke (midden op de foto) hebben er toe geleid dat de nieuwste truck weer een DAF werd. De trekker werd geleverd door Jacco Geerars van Best Trucks. (Rechts op de foto)
De nieuwe DAF is uitgerust met de ruime Space Cab, de MX Engine Brake, lichtmetalen Alcoa velgen, aluminium luchtketels, een aluminium brandstoftank en een loscompressor met een Movexx B200, die rechtstreeks op de bak is gemonteerd. Dat is een lichte schroefcompressor, die het bij Den Ouden goed doet. In de eigen werkplaats is een extra materiaalkist geplaatst en een slang achter de cabine, gekoppeld aan de motor, voor de onderweg-verwarming van de tank. Daarmee wordt koelvloeistof door een lus onder de tank door gepompt waardoor de lading op de gewenste temperatuur blijft. De chauffeur beschikt verder onder meer over een luxe stoel met armsteun, grote lade onder het Xtra Comfort bed, standairco/-verwarming, DAF Connect, een omvormer, magnetron, Night Lock en een boordcomputer.