Er is een prototype van een nieuwe DAF truck gespot onderweg die bewijst dat DAF bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe generatie zware trucks. Dat is op zich niet vreemd, want truckfabrikanten zijn altijd met de volgende generatie bezig. Bij DAF pakken ze nu ook de cabines aan en dat heeft alles te maken met de nieuwe lengte wetgeving die er aan zit te komen.
Zoals we in BIGtruck al eerder meldden worden er vanaf 2020 langere cabines toegestaan. Die extra lengte zal met name voor rekening van de aerodynamica en veiligheid komen. Dat van die stroomlijn is belangrijk om de CO2 uitstoot in de toekomst nog verder terug te dringen. Alle truckmerken zullen dan ook hun cabine ontwerp gaan aanpassen, en dat geldt ook voor DAF. De huidige cabine borduurt nog steeds voort op de DAF 95 die in 1987 werd geintroduceerd. Als de nieuwe wetgeving volgend jaar ingaat dan is die cabine in de basisvorm dus al 33 jaar oud! En natuurlijk is er door de jaren heen van alles aangepast en veranderd aan de cabine van de grootste DAF, in de basis bleef het altijd dezelfde cabine.
En laten we eerlijk zijn, er is ook vandaag de dag nog niks mis met zo'n DAF cabine. De Super Space Cab is nog steeds de droom van veel chauffeurs en op het gebied van leef- en opbergruimte is de DAF nog steeds onovertroffen. Dat geldt ook voor de bedden trouwens. Toch lijkt het er op dat DAF nu bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe cabine om straks klaar te zijn als de nieuwe wetgeving van kracht wordt.
Of de DAF die we hier zien ook echt een andere cabine heeft is lastig te zien, maar het dak is wel nieuw. Dat lijkt op een vervanger voor het huidige Space Cab dak. Dat is nu nog van blik, maar dit ziet er uit alsof het van kunststof wordt. De spatborden zien er afwijkend uit, maar de voorruit lijkt dezelfde die we nu ook kennen van DAF. Over de grille kunnen we nog niks zeggen want dit is uiteraard een gecamoufleerde auto die nog aan alle kanten veranderd wordt.
Hoe dan ook, dat er aan een nieuwe cabine gewerkt wordt is helder, maar hoe die er uit gaat zien en wanneer die op de markt komt weet alleen DAF zelf, en daar houden ze de kaken stijf op elkaar. (Foto: Willem van Heugten)