Michiel Becx debuteert in de komende 2019-editie met een speciaal voor deze monstertocht geprepareerde rallyauto, maar ook met een nieuwe DAF XF 430 FAT 6x4. Die gaat mee als mobiele servicetruck voor onderhoud en reparaties in het bivak. De DAF is geleverd door De Burgh Eindhoven.
De DAF XF is voorzien van een haakarmsysteem. Verder hebben we onder aan het chassis tussen cabine en achterwielen roestvrijstalen materiaalkisten geplaatst. Die zitten achter fraaie zij-afscherming’, vertelt Becx. ‘Op de truck staat een unit van Expandable, die is ingericht als werkplaats. Met de haakarm is de unit in enkele minuten van en op het DAF XF chassis te zetten. Hoe eerder je met onderhoud kunt beginnen, hoe beter.’
Verbreden
De Expandable unit is, eenmaal op de grond geplaatst, te verbreden naar 4,8 meter. De werkplaats biedt dan een oppervlakte van 40 vierkante meter aan stof- en regenvrije werkruimte, inclusief airconditioning en verwarming. ‘De meeste teams werken met tenten. Bij Becx Competition vinden we dit een betere oplossing. Je moet er toch niet aan denken dat je in een zandstorm in een tentje een versnellingsbak uit elkaar gaat halen. De werkplaats is ingericht met hefbrug, perslucht, elektra en goede verlichting, ook aan de onderkant. De monteurs kunnen zo hun werk optimaal uitvoeren. Een generator, die is gemonteerd door De Burgh, levert de stroom.’
Standaard DAF XF
De DAF XF 430 is op de extra materiaalkisten na geheel standaard, ook de aandrijflijn. ‘De servicewagens en -trucks rijden namelijk over de weg naar het volgende bivak. Wat niet wegneemt dat er hier en daar onverharde stukken zijn. Met het oog op voldoende tractie hebben we daarom gekozen voor een 6x4. Twee monteurs rijden met de XF en ze zitten in een ruime en comfortabele Super Space Cab-cabine.’
De DAF XF 430 heeft een MX-13 zescilindermotor van 12,9 liter cilinderinhoud. Hij levert een maximum vermogen van 315 kW (428 pk) en een maximumkoppel van 2.300 Nm tussen 900 en 1.125 t/min. De truck is uitgevoerd in het zwart/gele kleurenschema van Becx Competition.
Alle voertuigen voor de Dakar Rally zijn inmiddels per schip onderweg naar Peru. De start is op 6 januari. ‘Het is onze vuurdoop in deze race. We hebben een in Frankrijk gebouwde MitJet Off Road rallyauto met een V8-motor. Die hebben we zo goed mogelijk geprepareerd. We gaan het zien. Dakar kan heel zwaar zijn, maar we gaan ervan uit dat we de finish halen. Dat is voor nu vooral het doel. Aan de DAF servicetruck zal het niet liggen. We hebben het volste vertrouwen dat die de totale afstand van circa 5.000 kilometer probleemloos zal overbruggen.’