Bij E. van Wijk transport heeft chauffeur Arie Hoeke de kilometerteller op nul zien springen in zijn DAF. Het telwerkje van de DAF XF105 was voorbereid voor twee miljoen kilometer, maar niet voor hogere standen. Tijdens het magische moment was Truckland vertegenwoordiger Klaas Hobo aanwezig in de cabine van de DAF. Klaas had er speciaal een dag voor uitgetrokken om dit mee te maken.
Het was 10 augustus toen de magische twee miljoen er aan zat te komen. Klaas Hobo was die dag mee met chauffeur Arie Hoeke: ,,Toen de twee miljoen dichtbij kwam, zijn we ter hoogte van Apeldoorn van de snelweg af gegaan en hebben we een rustige parkeerplaats gezocht. We wilden namelijk wat foto’s en een filmpje van de teller maken. De snelweg is daar natuurlijk niet de meest veilige plek voor. Na wat achteruit en vooruit rijden was het moment daar. Helaas verscheen er een nul op mijn dashboard, maar het maakte de vreugde niet kleiner.”
Dat een vrachtwagen de twee miljoen aantikt is hoogst zeldzaam, vertelt directeur Ewout van Wijk, die driehonderdvijftig voertuigen tot zijn wagenpark mag rekenen: “Het is binnen ons bedrijf nog nooit voorgekomen. Gemiddeld gaat een vrachtwagen tussen de 1,1 en 1,5 miljoen kilometer mee. Maar deze XF bleef in goede conditie, daarom bleven we investeren in onderhoud. Arie appte me de afgelopen jaren bij elke ton een foto van de teller. Zo groeide de twee miljoen langzaam uit tot een mooi richtpunt. En dat doel hebben we nu gehaald.”
Arie kreeg de truck niet nieuw, maar mooi ingelopen met 1,4 miljoen op de klok. ,,Voor dat ik hem kreeg werd deze truck vooral ingezet voor verre bestemmingen. Ik gebruik ‘m voornamelijk voor groupagewerk in de Benelux; dat wil zeggen dat ik zo’n tien tot vijftien adressen per dag bezoek en relatief weinig kilometers maak. Daar heeft een wagen best veel van te lijden. Zeker als je bedenkt dat ik ook regelmatig over het Belgische hobbelasfalt rijd; dat is niet heel fijn voor de schokbrekers. Maar hij is nog in erg goede staat! Onze eigen monteurs hebben uitstekend werk geleverd en de XF fantastisch onderhouden. Dat mag ook gezegd worden.”
Arie hoopt nog heel wat kilometers te maken in zijn hondstrouwe DAF. “Ik heb nog nooit zo’n goede wagen gehad. Hij rijdt perfect. Er zitten intussen wel een paar roestplekjes op, maar dat mag geen naam hebben. Ik zou er zo mee naar Italië durven rijden, maar ik blijf toch maar wat dichter bij huis. Sinds de geboorte van mijn oudste dochter, die nu 23 is, rijd ik alleen nog maar in de Benelux. Ik wilde mijn beide kinderen namelijk graag zien opgroeien.”
Of Arie tips en truc(k)s heeft om zó veel kilometers uit een voertuig te halen? “Ik denk dat een rustige rijstijl het belangrijkst is. Goed anticiperen op het verkeer, de auto uit laten rollen als je ziet dat je moet stoppen en rustig accelereren. Zeker in de steden win je er niets mee als je flink gas geeft. Je kunt beter proberen te genieten van de natuur. Dat is veel rustgevender.”
Prototype
De DAF XF Super Space Cab heeft voorop het dak een zwarte streep. Dat maakte deel uit van de camouflage toen de truck in 2005 op de weg kwam. Het was namelijk een prototype van het nieuwe model voor een veldtest, en die streep simuleerde het ruitje wat de oude Super Space Cab op die plaats had. Arie: ,,Dat klopt, “Van origine is dit een prototype. Sinds half jaren negentig testen wij, als vaste partner van DAF, nieuwe DAF-modellen. Deze beviel ons zó goed, dat we hem gehouden hebben. Daar hebben we geen moment spijt van gehad.”
Ook over de leverancier van het kilometer verslindende werkpaard, Truckland, is Ewout content. “Ze zijn het perfecte verlengstuk van onze garage, altijd betrokken en staan op elk moment voor ons klaar met onderdelen en advies. Eigenlijk is het een soort Wegenwacht waar we altijd een beroep op kunnen doen. We houden het ongetwijfeld nog talloze kilometers met elkaar vol!” Klaas Hobo van Truckland knikt instemmend bij deze woorden van Ewout van Wijk.