Brugge Transport uit het Groningse Onstwedde rijdt vanaf dit weekend met een nieuwe DAF XG450. Het bedrijf zet de truck in voor transporten tussen de Benelux en Scandinavië.
De witte DAF is wel heel erg wit als we hem voor de Krone koeltrailer in de NVO kleuren koppelen voor de foto’s. Het ‘icewhite’ staat de truck goed, met een paar subtiele details en de bescheiden belijning er op staat er toch een hele dikke auto. Met zijn witte wielen met blauwe naven ziet het er bijzonder verzorgd uit, een platte LED lichtbak en wat extra verlichting maken het geheel af. Eigenaar/directeur is Elwin Brugge. ,,Wij hebben nu 13 trucks op de weg waarvan er tien voor NVO rijden. Drie auto’s rijden op dit moment vast voor Wind. We rijden met drie merken, namelijk Scania, Volvo en DAF. De vaste chauffeur van deze auto is Wilco Bos. Hij heeft gisteren een uitvoerige instructie gehad van DAF Trucks dealer Bakker Bedrijfswagens over hoe alles werkt in deze auto. Wilco is een echte DAF rijder, en hij gaf dan ook aan heel graag weer een DAF te willen rijden.’’
DAF XG450
De nieuwe XG werd vorig jaar in juni al besteld en zou rond november afgeleverd worden. Dat is niet helemaal gelukt zullen we maar zeggen. Elwin: ,,Alle merken hebben leveringsproblemen, en zo ook DAF. Toen bleek dat de deadline niet gehaald zou worden hebben we de specificaties nog eens bekeken. Met een paar aanpassingen zou de truck eerder geleverd kunnen worden, en die hebben we dan ook doorgevoerd.’’ De aanpassingen in de bestelling bestonden uit de keuze voor een standairco op het dak, in plaats van ingebouwd, een conventionele handrem in plaats van een elektronische en een schuiflade minder in het dashboard. ,,Wij hadden meteen al spiegels besteld, en ook dat zorgde er voor dat de truck wat eerder geleverd kon worden. Die camera’s leken mij maar niks, maar inmiddels heb ik zelf met een demo met camera's gereden en ik moet zeggen dat het me alles mee viel. Wellicht bestellen we in de toekomst toch maar camera’s.’’
MX11 motor
De DAF is voorzien van de MX11 krachtbron met 450 pk. Brugge heeft uitstekende ervaringen met die motor en met 450 pk. ,,Met de Eco Performance software verwacht ik dat hij het prima zal doen en ik ben heel benieuwd of de nieuwe DAF de beloofde brandstofbesparing van 10% waar zal maken in de praktijk.’’ In het interieur valt de enorme ruimte op, ondanks het feit dat het geen XG+ is. De kastjes boven de voorruit zijn wat kleiner dan de kasten in de Super Space Cab die Wilco gewend was, maar in het middelste kastje past evengoed een magnetron.
Brugge Transport rijdt gemiddeld drie jaar en 5 ton met de trucks waardoor de vloot altijd jong is. Ter vervanging staan momenteel nog twee DAF’s in bestelling, een XF en een XG Lowdeck. Dit weekend begint de nieuwe DAF XG aan zijn eerste rit naar Scandinavië.