Gisteren toonden we de primeur van de nieuwe DAF XXF die Van Winkoop bouwde voor een Duitse klant. Vandaag deed de gelegenheid zich voor om die unieke DAF zelf even op de foto te zetten.
Cabine-verlengingen zijn bij Van Winkoop meestal projecten van Bert Ouwendijk, en hij was dan ook de man die ons even meenam in de DAF XXF. De truck is voor het festival in Assen even voorzien van stickers maar uiteindelijk wordt hij groen gespoten voor de Duitse klant. ,,De man wil er containers mee gaan rijden en met deze cabinemaat komt hij nog goed uit. De cabine wordt nog helemaal bekleed maar dat gaan wij niet doen. Wij bouwen de truck aan de buitenkant af en we spuiten hem. Daarna gaat hij naar Duitsland'' aldus Bert.
De ruimte is enorm in de negentig centimeter verlengde SuperSpaceCab maar opvallend genoeg is er wel een motortunnel in het achterste deel. Dat is vooral vanwege de stevigheid volgens Bert. Zonder die profilering in de vloer zou er een extra constructie onder de cabine gebouwd moeten worden. De cabine is naar schatting rond de zeshonderd kilo zwaarder dan standaard, en dat is dan inclusief de extra sterke cilinder voor het kantelen. Opvallend is het relatief korte chassis van de voorloopas-trekker. Dat is waarschijnlijk zo gedaan om met een veertig-voet container nog binnen de wettelijke maten te blijven.
Van Winkoop heeft inmiddels ruime ervaring in het verlengen van cabine's maar meestal waren dat Scania of Volvo cabines. De verlengde DAF heeft inmiddels al voor heel veel reacties gezorgd en het zal ons niet verbazen als het niet bij deze ene blijft. Het ziet er in ieder geval puntgaaf uit!