Woensdag 1 mei is het weer 'Dag van de arbeid' en dat betekent dat er in grote delen van Europa niet gearbeid wordt. Sterker nog, er geldt zelfs een rijverbod voor vrachtwagens in grote delen van Europa. Het blijft een raar fenomeen wat zorgt voor grote overlast rondom de grenzen door overvolle parkings.
Het instellen van rijverboden voor vrachtverkeer verstopt complete snelwegen, vluchtstroken en zorgt voor veel overlast in de grensstreek. Een vreemde gang van zaken want wat is er mis met het doorlaten van transitoverkeer. Op deze manier worden chauffeurs gedwongen om lang rond te hangen rondom hun voertuigen en daar heeft niemand wat aan. Dat zou nog eens een punt zijn voor de Europese verkiezingen die er aan komen op 23 mei. Een vrije doorgang op Europese snelwegen voor 365 dagen per jaar. Door de rijverboden af te schaffen neemt de verkeersdrukte af en kan er efficiënter gewerkt worden met minder voertuigen. Dat is dus eigenlijk heel duurzaam en dat past prima in de agenda van de vele groene partijen!
Voorlopig is daar echter nog geen sprake van en hebben we ook op 1 mei weer te maken met allerlei rijverboden. Naast Duitsland geldt dat ook voor Frankrijk, Italië en Oostenrijk om er maar een paar te noemen.
Rijverboden voor vrachtwagens gelden op 1 mei verder in: Griekenland, Hongarije, Kroatië, Luxemburg, Polen, Roemenië, Slowenië, Slowaakije, Spanje (deels) en Tsjechië.