Je bent 21 en je start je eigen transportbedrijf. In stijl, want je koopt een Scania 530S met een V8 motor en een voorloopas. Dat is wat David van Herk uit Klaaswaal deed. Sinds afgelopen zaterdag mag hij zich zelfstandig transportondernemer noemen.
We treffen David op zijn eerste werkdag op weg naar Limburg met een container achterop. “Inmiddels ben ik 22 jaar. Maar toen ik de auto bestelde, was ik nog 21”, lacht de kersverse ondernemer. Hoewel, kersvers? David wist al jaren wat hij wilde en is daarom niet over één nacht ijs gegaan. “Mijn vader heeft ook een transportbedrijf. Heel vroeger reed hij samen met mijn beide ooms Aad en Gerrit in het vee. Dat was voor mijn tijd. Later ging mijn vader in de containers en dat doet hij nog steeds. Ik weet dus niet beter of alles in ons bestaan draait om het transport van de TEU’s. Het schijnt dat ik als baby al meegereden heb, maar daar weet ik niets meer van.”
Wat David nóg wél weet, is dat hij al vanaf zijn vijfde vaak meeging op de truck. “Dat deed ik in de vakanties. Maar niet met mijn vader want die zat toen al op kantoor. Ik reed mee met alle chauffeurs van het bedrijf. Dat is een geweldig goede leerschool geweest. Want zo combineer je alle kennis van iedereen. Elke chauffeur heeft zo weer zijn eigen slimmigheidjes. En die heb je tegenwoordig wel nodig in deze tak van transport. De uitdaging zit hem vaak in alle administratie en de handling en routing op een terminal: dat maakt containers rijden tot een écht vak dat je alleen in de praktijk kunt leren.”
Droomauto
En in geval van David met succes. “Toen ik op mijn 19e mijn papieren haalde, kon ik meteen vol meedraaien in het bedrijf. Ik heb de afgelopen twee jaar heel hard gewerkt. Vorig jaar reed ik nagenoeg helemaal nationaal tegen de 130.000 kilometer. Nee, ik heb nog geen vriendin, dan had ik die kilometers niet gehaald. Maar zo kon ik wel mooi sparen en dat was nodig want anders had ik nooit deze auto kunnen kopen. En dat was toch echt mijn droom.”
Dat heeft er alles mee te maken dat David eerst nog een aantal jaren zelf wil rijden voor hij zich meer op de overname van de zaak van zijn vader richt. “Daar had ik nu ook al mee kunnen beginnen en dat gaat op termijn mogelijk wel gebeuren. Maar ik ben net 22, dus ik voel er nog helemaal niets voor om de hele dag binnen naar een beeldscherm te gaan staren en mij met de planning van mijn vaders auto’s en alle charters bezig te houden. Plus alles wat daar nog omheen zit. Ik wil eerst lekker de baan op. Van alles meemaken en veel zien. Zodat ik ruim ervaring heb met alles wat de jongens buiten meemaken voor ik naar binnen ga. Dan weet ik écht waar ze het over hebben. Dus rijd ik nu voornamelijk voor het bedrijf van mijn vader. Daarnaast zit ik ook wel in het losgestort met aardappelen en uien. Maar dat is uiteraard seizoensgebonden.”
Waarom ik voor Scania kies? Weet jij dan nog een ander merk met een V8-motor? Bovendien, mijn vader heeft ook Scania’s. Dat is vertrouwd en we kennen de dealer in Hoogvliet. Dat telt ook want ik heb er wel een onderhoudscontract bij afgesloten.”
Dat de nieuwe Scania rood is, komt door zijn opa. “Ik dacht eerst aan gewoon iets grijzigs of mogelijk hetzelfde blauw als de auto’s van mijn vader. Maar het is wel mijn bedrijf, dus koos ik voor het rood met dezelfde crèmekleurige streep als bij de auto’s van mijn opa: iets nieuws en toch traditioneel, precies zoals ik het hele voertuig heb opgebouwd. Alleen met de ADAS is het niet helemaal gelukt vanwege het tekort aan chips. Ik wilde eigenlijk het hele boekje erop maar dat zou voor een veel langere levertijd zorgen. Wat er wel op zit werkt perfect. Van de Adaptive Cruise Control en de elektronisch bediende handrem snap ik bijvoorbeeld na één dag in deze auto al niet hoe ik dat ooit zonder heb gedaan.”