Tot nu toe maakte Volvo de dienst uit bij elektrische vrachtwagens. Dit Zweedse merk kwam als eerste met een volwaardig elektrisch model. Het resulteerde in een flink marktaandeel. Ondertussen begonnen ook andere merken voorzichtig met het leveren van elektrische vrachtwagens, zoals MAN en Scania. Nu Mercedes-Benz is gestart met de levering van zijn eActros 600 is echter een verschuiving merkbaar. De elektrische truck met zijn bolle neusje is populair.
Interessant is ook te zien hoe bedrijven omgaan met het bijzondere ontwerp van de Mercedes-Benz ProCabin. Zo voorziet Martson zijn eActros 600 van een valse grille. Dit bedrijf ontving voor het weekend zijn tweede exemplaar van de elektrische trekker. Kuypers uit Neer vangt de lege ruimte op met een groot logo om te benadrukken dat het bedrijf elektrisch rijdt. Cornelissen voorziet zijn eActros 600 van extra blauwe randjes, terwijl Stoter uit IJsselmuiden de grille gewoon wit laat.
Mijlpaal
Het zijn ook lang niet allemaal trekkers. De eActros 600 bakwagen van Kuypers krijgt een opbouw voor wissellaadbakken. Stoter meldt trots dat hun trekker de eerste eActros 600 met e-PTO van Nederland is. De elektrische Mercedes-Benz gaat dus lang niet alleen maar rijden in de supermarktdistributie of in de bouw. Het moment is aangebroken dat breed de eerste stappen naar elektrisch transport worden gezet.
Veel bedrijven lijken op de Mercedes-Benz eActros 600 te hebben gewacht. Dat is niet vreemd, want het Duitse merk heeft een reputatie voorop te lopen met techniek. De eActros 600 beschikt over zeer moderne LFP-accu’s en een e-axle. Hiermee is deze vrachtwagen gebouwd voor elektrisch rijden, en niet zomaar een omgebouwde diesel. Nu deze vrachtwagen op grote schaal geleverd wordt, lijkt een belangrijke mijlpaal in de verduurzaming van het transport gehaald.