06-04-2025 | Door Iep van der Meer
N. van Straalen & Zn is het bedrijf van Nico en zijn zoon Michael Van Straalen. Zelf hebben ze twee trucks op de weg, bijgestaan door een drietal vaste charters. Het bedrijf rijdt voornamelijk met losgestorte recycling materialen binnen Nederland.
Nico begon ooit op 14 jarige leeftijd als monteur bij Volvo dealer Nico Mul. Toen het Volvo dealerschap overging naar Van der Linden werd Mul Mercedes-Benz truckdealer. Daarna sleutelde Nico aan DAF trucks bij DAF Noord Holland, nu Truckland.
Toen Nico 18 jaar werd kwam hij bij zijn vader op de auto. ,,Wij reden bollen en kipperwerk met kippers met autolaadkraantjes. Met die kippers had ik niet zo veel, maar later kreeg ik een DAF tandemasser met een kooi-aap. Dat vond ik wel mooi werk. Later kregen we containerauto’s. We hadden toen acht auto’s, aangevuld met charters waardoor we er 15 in de planning hadden. Ongeveer tien jaar geleden zijn we fors ingekrompen en ging ik zelf door met één auto. Vijf jaar later kwam de FH 540, een heerlijke auto waarmee ik nog prima door zou kunnen maar daar rijdt mijn zoon Michael nu op. Vandaar dat ik wat nieuws nodig had.’’
Volvo man
De nieuwe truck zou de laatste van Nico worden en dat moest iets bijzonders worden. ,,Ik ben een Volvo man maar ik heb bij Scania en Volvo offerte gevraagd. Zo’n V8 vind ik ook wel wat hebben, maar Jos Bot van LVS heeft er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat het deze FH16 780 Aero werd. Ik ging voor wat minder vermogen maar hij was er van overtuigd dat ik dit topmodel moest hebben. De aanbieding was goed en ik ben er erg blij mee. Ik heb, afgezien van een MAN altijd Volvo gereden en dat voelt dan toch vertrouwd’’ aldus Nico.
De truck werd voorzien van een 25 tons VDL afzetsysteem met een afnetsysteem. Ligthart carrosserie zorgde voor de opbouw van de installatie waarna John Bakker van Allround de verdere opbouw deed. De dubbele, staande uitlaten zijn gemaakt door Gerlas uit Wognum. ,,Die uitlaten zijn ook echt aangesloten, maar ik wilde geen klep’’ aldus Nico. Het interieur werd aangepakt door Super VKdesign in Harkema. Het spuitwerk werd uitgevoerd door Van Winkoop.
Vier generaties
Voor de foto’s worden de trucks buiten in het gelid gezet. Naast de nieuwe FH16 780 Aero staat de FH 540 waar Michael straks mee gaat rijden. Daarnaast de FH 460 waar Michael nu nog mee rijdt, een auto die inmiddels 1,5 miljoen op de klok heeft. ,,Die gaat er straks uit, als Michael mijn vorige FH overneemt, de 540. De oudste in het rijtje is een F12 bomenwagen, een truck die Nico overnam als hobby project. Niet in het rijtje, maar ook erg fraai is de oude Volvo N88 in de kleuren van het bedrijf zoals opa er ooit mee reed.