Nieuws
31-03-2023 | Door Iep van der Meer

DAF Trucks maakte vroeger, zoals iedere truckproducent ook torpedo trucks. Sinds de N2800 serie die eigenlijk voor het Midden-Oosten en Afrika werd gebouwd werden er alleen nog frontstuur trucks gebouwd. Wij neuzen even terug in de geschiedenis van DAF.

Het begon voor DAF met de serie 13, 16 en 18 met een sierlijke neus achter een cabine met een panoramische voorruit. Deze trucks uit de jaren zestig kregen eigenlijk nooit een opvolger, aangezien er in Europa amper nog een markt was voor torpedo trucks.

Daarna volgde nog een prototype, dat samen met International gebouwd werd, maar dan met een DAF motor. De truck kwam nooit in productie. In die tijd werd er nog wel gespeeld met de gedachte om een DAF frontstuur cabine te voorzien van een neus, kijk maar naar de foto’s van de DAF 2100 en de DAF 2600 torpedo.

Toch kwam DAF in 1980 met de N2800 serie torpedo. Een stoere kunststof neus was achter een bij Magirus gekochte cabine geplaatst. Het was een indrukwekkende truck, waarmee Jan de Rooy zelfs de Dakar rally reed. A. Jansen bewaarde een exemplaar en reed er nog jaren mee.

Die zelfde A. Jansen liet later twee DAF XF Space Cab trucks ombouwen tot torpedo modellen. Het bleef bij die twee trucks tot nu toe, maar het bedrijf rijdt er nog dagelijks mee.

De DAF's van A. Jansen

Hoewel de A. Jansen trucks geen originele DAF trucks zijn waren dat wel de laatste DAF torpedo’s die op de weg verschenen tot nu toe. Vorig jaar kwam Bakker Bedrijfswagens met een leuke 1 april stunt door een nieuwe XF te laten fotoshoppen tot een torpedo model. Een bijzonder geslaagd model mogen we wel zeggen, maar de kans dat DAF die truck in productie neemt is net zo groot dan de kans dat ze in Eindhoven nog een V8 gaan ontwikkelen.

Toch zou het ons niet verbazen als er in de toekomst een conversie komt van de nieuwe generatie van DAF trucks. Een bedrijf als Vlastuin Truckopbouw is daar prima toe in staat, kijk maar eens wat ze daar op basis van de nieuwe Scania en Volvo trucks bouwen. Daarvoor is er echter wel een ondernemer nodig die daar in wil investeren, want zo’n ombouw is een kostbare zaak. Voorlopig houden we het bij de prachtige photoshop van Bakker Bedrijfswagens.

BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.