De introductie van de nieuwe Volvo FM en FMX modellen viel midden in de Corona pandemie. Een echte pers introductie zat er dan ook niet in, en door leveringsproblemen in de toelevering kwam ook de productie maar moeizaam op gang. Toch rijden er inmiddels al heel wat Volvo's van de nieuwe generatie rond in ons land.
Met een bredere cabine met een rechtop staande voorruit biedt de nieuwe FM veel meer interieur ruimte dan in het verleden. Daarvan profiteert niet alleen de distributie chauffeur, aangezien die zelfde cabine ook op de bouwvoertuigen staat. Als krachtbron is de zelfde 11 liter motor leverbaar als zijn voorganger, en uiteraard de 13 liter motor voor de wat zwaardere inzet. Overigens blijft het raar dat die 11 liter motor niet in de FH leverbaar is, maar dat is een keuze van Volvo.
Ten opzichte van de FH cabine staan de FM en de FMX wat lager op het chassis. Dat betekent een handige instap met slechts twee treden, maar ook een wat grotere motortunnel. Die zelfde motortunnel zorgt er overigens ook voor dat de Turbo Compound versies van de 13 liter motor niet passen onder deze cabine. Het topmodel is dan ook niet meer de 540, zoals bij de vorige FM maar de 500 pk variant. Met 2500 Nm zou dat echter ook voldoende moeten zijn voor een zware inzet, bijvoorbeeld met een dieplader.
De FM, en dus ook de FMX, zijn leverbaar met een dagcabine, een slaapcabine en als Globetrotter, dus met hoog dak. Daarnaast is er ook nog een wat merkwaardige manschappencabine ontwikkeld voor bijvoorbeeld de brandweer. Een heel bijzonder ding om te zien en gek genoeg scoorde juist die foto voor een record aantal 'likes' op onze BIGtruck_magazine Instagram pagina!
Hier een klein overzicht van nieuwe Volvo FM en FMX trucks die inmiddels op de weg te zien zijn. Zelf hebben we al wel ">gereden met de nieuwe modellen, maar helaas nog niet in onze BIGtruck RoadTest. Hopelijk gaat dat in 2022 gebeuren.