De Silk Way Rally lijkt een soort testrit te worden voor de Nederlandse truckteams. Het Riwald team gaat allerlei noviteiten testen tijdens de monsterrally, maar Gerard de Rooy gaat een behoorlijke stap verder. Hij komt met een vrijwel compleet nieuwe truck aan de start.
Gerard de Rooy verwacht niet dat hij de Silk Way Rally, die zaterdag van start gaat in Moskou, ‘wel eventjes’ gaat winnen. Maar van zijn compleet vernieuwde Iveco Powerstar verwacht hij wel veel.
“Optisch is er niet veel veranderd, maar alleen de cabine en de motor zijn nog hetzelfde. Al het andere is nieuw, met als belangrijkste bijzonderheden de onafhankelijke wielophanging, de automatische versnellingsbak en het nieuwe chassis”, vertelt De Rooy op het servicepark bij het Olympisch stadion in Moskou, waar de trucks van Petronas Team De Rooy Iveco morgen gekeurd worden.
De nieuwe Iveco van De Rooy trekt veel bekijks. Martin van den Brink komt even kijken en de overburen van Kamaz moeten ook opvallend vaak heel toevallig in de buurt zijn. Gerard de Rooy ziet het glimlachend aan. “Zij zijn hier ook met allemaal nieuwe dingen die ze willen testen. Iedereen wel, geloof ik. Dat maakt het extra interessant, want het is een sterk veld van 21 trucks.”
Launch control!
De nieuwe wedstrijdtruck is lager, maar de meeste wijzigingen zitten onderhuids. Naast het nieuwe chassis waarbij stalen doosprofielen voorzien zijn van een inwendige koker voor meer stijfheid is er dus de onafhankelijke wielophanging, maar ook een vorm van launch control. In bijgaand filmpje zie je hoe het prototype als een pijl uit de boog schiet tijdens testen. Dat belooft wat!
Wedstrijd is beste test
De Rooy ziet de Silk Way Rally, met in twee weken tijd 9500 kilometer over zeer uiteenlopend terrein in Rusland, Kazachstan en China, als de ideale vuurproef voor zijn nieuwe Iveco. In Marokko en Frankrijk maakte De Rooy zo rond de 2000 testkilometers met zijn nieuwe auto. “Goede tests, maar de beste test is een wedstrijd, op volle snelheid en met de druk erop. De auto goed inrijden en kijken wat er boven komt, dat is het doel. Dat wil niet zeggen dat we voor spek en bonen meedoen, integendeel. Als alles gaat zoals ik hoop dat het gaat, kunnen we zeker op het podium eindigen.”
Rustig aan opbouwen
De Rooy is van plan de eerste week een beetje rustig aan te doen. “Ik wil het ritme opbouwen en de auto goed leren kennen. Met een nieuwe auto kom je altijd dingetjes tegen. De grote dingen hebben we er met het testen wel uitgehaald, maar de kleine dingetjes kom je pas in een rally tegen. Dat is prima, want daarvoor zijn we hier, maar ik wil wel China halen, waar de echte duinen zijn. Daar kunnen we zien wat de werkelijke potentie van de auto is.”
Van Genugten snelle assistentie
Voor Ton van Genugten is het zaak om zo kort mogelijk achter De Rooy te blijven om te assisteren waar nodig. Voor die gelegenheid rijdt Van Genugten in de Silk Way Rally nog één keer in de Trakker. “Voor deze rally wil ik nog wel een keer snelle assistentie rijden”, vertelt Van Genugten. “Ik heb deze wedstrijd nog nooit gereden en ben erg benieuwd. Het is ook een goede gelegenheid om te wennen aan mijn nieuwe navigator Ferran Marco.”
De derde Iveco op de startlijst wordt bestuurd door Artur Ardavichus. Gerard de Rooy verwacht veel van hem. De Kazach – in 2012 al eens derde in de Dakar Rally – rijdt in de ‘oude’ Powerstar van De Rooy. “Die auto is helemaal doorontwikkeld en daarmee moet hij zeker een goed resultaat kunnen rijden. Misschien nog wel beter dan ik, want hij hoeft niets meer te testen.”