Nadat de afgelopen dagen alle Renaults al uit zijn gevallen in de Silk Way Rally, is de gifbeker vandaag door gegeven aan het team van Iveco.
Gerard de Rooy scheurde in de proef zijn chassisbalk, waarop hij (op aanraden van voormalig Dakar winnaar Luc Alphand) besloot via de serviceroute verder te rijden naar het bivak. Om meerdere redenen bleek dat achterafeen zeer slechte keuze. Niet alleen omdat te laat binnen komen via de proef 10½uur straftijd opleverd en op deze manier 100 (honderd inderdaad!) uren straftijd, maar vooral omdat het een extreem zware route was. Alle mannen die normaal de serviceroute rijden hadden nu het idee dat ze op een special stage bezig waren. Het ergste van alles is nog dat daardoor de scheur in het chassis alleen maar groter is geworden. De Rooy hoopt morgen, weliswaar met een enorme straftijd, weer te kunnen starten, maar dat is op het moment van schrijven nog niet zeker.
Teamgenoot Ton van Genugten is de enige Nederlandse trucker die nog in de rally is. Zijn navigator Ferran Marco heeft bij een crash inde vierde etappe gekneusde ribben opgelopen, om hem (en de auto) te sparen deed de Bestenaar het rustig aan. Artur Ardavichus, voormalig Kamaz, Tatra en MAN rijder, maar voor deze gelegenheid ook in een Iveco met neus, finishte als elfde. “Het was niet onze dag. Door een vergissing kwamen we een kwartier te laat bij de start”, vertelde navigator Serge Bruynkens. “Vervolgens bleef het gaspedaal hangen. Toen we stopten om dat te repareren, vloog een van de achterbanden in brand. De remmen worden heet en er was veel gras overal tussen blijven hangen. We hebben het zo snel mogelijk geblust, voor de hele boel in de brand ging. Voordat we verder konden, hebben we eerst overal het gras tussenuit gepeuterd. Daarna hebben we ook de Tatra van Martin Kolomy nog maar losgetrokken.”