Na 900.000 kilometer trouwe dienst heeft Den Dekker BV een Iveco Trakker ingeruild voor een Iveco X-Way 10x4. Ondernemer Arie den Dekker is dan ook duidelijk: “De Trakker heeft het goed gedaan! Inmiddels beschikt hij nu drie weken over zijn X-Way en hij is er content mee. “De wagen biedt precies wat ik er van verwacht had: veel laadvermogen, lekker en rustig rijden en de auto is voorzien van alle moderne veiligheidssystemen.”
Den Dekker BV uit Veen is een bedrijf wat al meer dan 50 jaar bestaat. “Mijn vader is ermee gestart en ik ben verder gegaan vanaf het jaar 2000. Op dit moment rijden we met vier auto’s waarmee wij het transport van zand, grind en menggranulaten voor onze klanten verzorgen. Onze klantenring zit in heel Nederland.”
Gestuurde sleepas
Den Dekker wilde een X-Way met een gestuurde sleepas, veel laadvermogen en een lager toerental dan zijn vorige auto’s. De Iveco X-Way met een luchtgeveerd chassis en een motor zonder EGR en roetfilter sluit hier goed op aan. De sales engoneers van Iveco zeggen dat de nieuwe Iveco geen naafreductie heeft. Dit is voor een 10x4 kipper uitzonderlijk en draagt naast de gewichtsbesparing bij aan een beter brandstofverbruik. Een verdere gewichtsbesparing komt door het toepassen van de HiTronix versnellingsbak en de 11 liter Cursor motor met 480 pk. Deze motor heeft hetzelfde motorkoppel als de 13 liter Cursor motor met 510 pk, maar is een stuk lichter en geeft bij deze toepassing tevens een behoorlijke brandstofbesparing.”
Asfaltrem
De nieuwe X-Way beschikt over een asfaltrem. Dit wil zeggen dat deze truck door middel van een knop in de cabine constant een klein beetje remt als de wagen bij een asfaltmachine staat. Die machine duwt de wagen langzaam vooruit, maar hij rolt er niet van weg. Wat deze asfaltrem zo bijzonder maakt, is het feit dat remdruk instelbaar is door middel van een knop in de cabine. Dit systeem is door Iveco Schouten Almkerk ontwikkeld en ingebouwd.