Ontwerpers van voertuigen hebben een mooi, maar lastig vak. Op papier zien de ‘artist impressions’ van nieuwe trucks er vaak veelbelovend uit en uiteraard moeten we dan even door wat al te ver doorgeschoten details heen kijken. Zo worden trucks vaak voorzien van sportvelgen die onder een Maserati of Ferrari niet misstaan ,maar met het draagvermogen van een bakfiets. Alles voor het plaatje, maar dat is dan ook vaak spectaculair.
Zo’n artist impression wordt gedicteerd door de windtunnel waardoor alles glad wordt gestreken, en of je dat nou mooi vind of niet, het ziet er bar cool uit. Neem nou deze strakke concept illustratie van de nieuwe Mercedes-Benz Fuel Cell truck. Een spectaculair en toch ook stoer ding met een dikke, high-tech onderlip met allerlei lampjes en een hele moderne cabine.
Mercedes presenteert nu die nieuwe Fuel Cell truck. Een waar technisch hoogstandje met een actieradius van 1000 kilometer. Wat er van het oorspronkelijke ontwerp over is zien we nu ook en dat is niks meer dan een Actros GigaSpace cabine met een afgerond kunststof frontje. Met dat bolle frontje lijkt de Actros te voldoen aan de " target="_blank" rel="noopener noreferrer">nieuwe stroomlijn richtlijnen maar daar heb je als chauffeur verder niks aan. En dat terwijl die richtlijn juist ruimte biedt voor meer interieur ruimte die, bijvoorbeeld tot uiting komt in een breder bed. Mercedes lijkt die stap nog even niet te maken en we zijn dan ook zeer benieuwd wat er in Eindhoven voor potten op het vuur staan. Er worden allemaal " target="_blank" rel="noopener noreferrer">prototypes van trucks gesignaleerd met een cabine die wél langer lijkt dan waar we het nu mee moeten doen. Het worden spannende tijden, en dan hebben we het niet alleen over waterstof, LNG of nog efficiëntere diesels. Trucks zullen er ook heel anders uit gaan zien in de nabije toekomst.