Inmiddels komt er meer informatie vrij over de Super Eco Combi, de combinatie die bestaat uit twee trailers en die een lengte heeft van 32 meter. In totaal werkt het ministerie bij deze proef samen met elf vervoerders. Partijen waar BIGtruck mee sprak zeggen dat er uitgegaan wordt van 72 ton GVW.
Daarmee zit de Nederlandse Duo Trailer of Super Eco Combi dichtbij wat er in Scandinavië gebeurt. In Finland wordt op maximaal 76 ton gereden en in Zweden op 74 ton. Ook daar verkeren betrokkenen nog in een proeffase, net als in Spanje overigens.
Komend jaar moeten eerste proeven in ons land starten. Dat gebeurt in principe op de openbare weg, na eerste ervaringen op een testbaan. Er zijn al vier trajecten geselecteerd waar hoogstwaarschijnlijk met de Super Eco Combi gereden gaat worden wie dat gaan doen. Bekijk daarvoor bijgaand filmpje.
Als het aan betrokkenen en overheid ligt, dan gaat er binnen enkele jaren met twee trailers gereden worden op vastgestelde trajecten tussen Venlo en Rotterdam, Rotterdam en Arnhem, Breda en Groningen en Maastricht-Amsterdam. Tal van vervoerders hebben hierin al interesse getoond. Het gaat om Koeltrans Angeren, Peter Appel, Simon Loos, Cornelissen, Jumbo, DPD, Westerman, Ewals, Post-Kogeko, Jan de Rijk en Vos Logistics.