Die Finnen zijn niet zo benauwd: 104 ton!

Nieuws
25-01-2016 | Door Iep van der Meer

De legale limiet in Finland voor het maximale gewicht van een truck is met 76 ton beslist niet kinderachtig. Toch leggen ze de lat nog hoger en zijn ze nu het maar liefst 104 ton aan het testen.

Zelf reden we al eerder met een Volvo FH16 in het kader van het 'Extra pile' project in Zweden. Daarbij ging het om een bakwagen met dolly, een link en een normale oplegger. Aan elkaar geknoopt was dat goed voor 35 meter en negentig ton maar de Finnen gaan nog een stap verder.

In tegenstelling tot waar we in Zweden mee reden zet Scania een vier assige trekker in met een complete vier-assige oplegger, een dolly en nog een oplegger. Als trekker fungeert een dubbel aangedreven R730.

In het filmpje hoor je ze zeggen dat de 104 tons combinatie een bijdrage moet leveren aan een beter milieu door minder voertuigbewegingen. Nou, zoveel beweegt er niet ten noorden van Rovaniemi, maar het laat wel zien dat het gewoon kan. Europese roadtrains, komen ze er echt aan of blijft het bij de droom van een ingesneeuwd noord-Europa?

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
11-08-2016
Scania-superquads1.jpg

Scania Australië bouwt dikke R730 10x8

De Australische vestiging van Scania heeft een R730 8x8 omgebouwd naar een 10x8 uitvoering door een sleepas aan…
Nieuws
29-02-2016
RoadtrainSweden2.jpg

Tien TEU roadtrain in Zweden

Net toen we dachten dat het het niet gekker kan met die Zweden werden we gewezen op dit spannetje. Een tien TEU roadtrain…
Nieuws
08-08-2021
227368117_1926964184135839_6956862165550628321_n.jpg

Super Pocket road train voor Trojan Haulage

Australië staat bekend om zijn road trains maar die mogen niet overal rijden. In grote delen van West Australië…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.