Die Finnen zijn niet zo benauwd: 104 ton!

Nieuws
25-01-2016 | Door Iep van der Meer

De legale limiet in Finland voor het maximale gewicht van een truck is met 76 ton beslist niet kinderachtig. Toch leggen ze de lat nog hoger en zijn ze nu het maar liefst 104 ton aan het testen.

Zelf reden we al eerder met een Volvo FH16 in het kader van het 'Extra pile' project in Zweden. Daarbij ging het om een bakwagen met dolly, een link en een normale oplegger. Aan elkaar geknoopt was dat goed voor 35 meter en negentig ton maar de Finnen gaan nog een stap verder.

In tegenstelling tot waar we in Zweden mee reden zet Scania een vier assige trekker in met een complete vier-assige oplegger, een dolly en nog een oplegger. Als trekker fungeert een dubbel aangedreven R730.

In het filmpje hoor je ze zeggen dat de 104 tons combinatie een bijdrage moet leveren aan een beter milieu door minder voertuigbewegingen. Nou, zoveel beweegt er niet ten noorden van Rovaniemi, maar het laat wel zien dat het gewoon kan. Europese roadtrains, komen ze er echt aan of blijft het bij de droom van een ingesneeuwd noord-Europa?

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
16-05-2025
DAF XG+ Kings Danmark (5)

The Kings Transport kiest DAF

The Kings Transport, kortweg TKT uit het Deense Lejre heeft een nieuwe DAF XG+ laten opbouwen door Lavmands A/S. 
Nieuws
15-05-2025
F-16 landingsgestel van DAF Special Products

Wat DAF betekende voor de F16 straaljager

In het DAF museum staat een landingsgestel van een F16 straaljager. Dat lijkt een vreemde eend in de bijt maar…
Nieuws
15-05-2025
Truckstop USA (960 x 720)

USA: geen chauffeur als je geen Engels spreekt

President Trump heeft een verordening getekend die chauffeurs verplicht Engels te spreken.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.