Nieuws
23-08-2021 | Door Tim de Jong

Speciaal transportbedrijf L.A. van den Heuvel uit Werkendam nam onlangs zijn nieuwe 10x4*6 Scania 540S in gebruik. De truck is heeft een 172 ton/meter kraan, een verlengbare laadbak én een afneembare schotel. Dat stelt wel heel hoge eisen aan het chassis en de assen. Dat was één van de belangrijkste redenen waarom Van den Heuvel voor Scania koos.

“Scania komt veruit het meest dichtbij met wat wij voor ogen hebben,” vertelt Bas van den Heuvel. Samen met zijn ouders en zijn jongere broer runt hij het bedrijf. “Scania heeft af fabriek het laagste chassis in de markt, wat belangrijk is vanwege de verdere opbouw. Daarmee is ook de tot helemaal naar voren doorlopende innerliner die Scania aanbiedt heel goed voor de door ons gewenste sterkte en stijfheid. Dit ook vanwege de vijfde stempelpoot voorop om ook voor de cabine te kunnen hijsen.”

Luchtgeveerde voorassen

Van den Heuvel koos voor een 10x4 met twee luchtgeveerde 10 tons voorassen, twee aangedreven assen met naafreductie en een gestuurde naloopas. “Daarin is het merk ook redelijk uniek. Toen wij onze bestelling plaatsten, was Scania de enige die af fabriek die zware luchtgeveerde assen kon leveren. De naafreductie is gezien de 100 ton trekgewicht mogelijk iets overbemeten. Maar nu hoeven we nooit bang te zijn dat we op ongelijk terrein of scherp ingeknikt de aandrijving overbelasten. Verder is het prettig dat je bij Scania af fabriek het chassis per 20 centimeter in lengte kan specificeren. Wij wilden een zo kort mogelijke bakwagen met toch vijf assen. Ik weet zeker dat we hiermee in dit segment een extreem korte draaicirkel hebben.”

Liever een V8?

De Scania 540S heeft de zwaarste zescilinder motor. “Als ik eerlijk ben, heb ik het liefste een V8. Maar de zescilinder heeft twee voordelen: hij is lichter én de SCR-uitlaatunit is kleiner als bij de V8-motoren. En die ruimte aan het chassis hebben wij hard nodig. Bovendien is het vermogen en het koppel meer dan genoeg voor wat wij doen.” Wat de truck verder compleet maakt, is de retarder en het Scania Clutch on demand systeem. “Negen van de tien keer, kom je op de automaat ook moeiteloos van je plek. Maar héél soms zou je willen dat je tijdens het manoeuvreren nog gewoon een klassiek koppelingspedaal tot je beschikking hebt. Die luxe biedt Scania nog als enige, dus hebben we daarvoor gekozen.”

De nieuwe Scania heeft een 172 ton meter kraan van Erkin. Die is acht keer uitschuifbaar op de mast en zes keer op de jib. “Daarmee kunnen we tot 32 meter horizontaal tillen met nog 1.300 kilo. En we kunnen tot tegen de 30 meter de hoogte in. Dat laatste hebben we nog wel eens nodig omdat wij veel in de weg- en waterbouw en de aannemerij zitten. De ene dag til je grote damwandplaten of zware aanmeerpalen in een havengebied, de volgende dag doe je prefab gevelelementen in hartje Utrecht.”

Met betrekking tot het werken in de binnensteden is de truck helemaal toekomstbestendig. “Uiteraard voldoen we met deze motor Euro zes step D aan de laatste milieueisen. Maar net zo milieuproof is dat we met de kraan ook helemaal elektrisch kunnen draaien. Zelfs onafhankelijk van een stroomnet. Dat komt omdat  de opbouwer een los aan de auto te bevestigen powerpack heeft ontwikkeld. Daarin zorgen batterijen voor de energie waarmee een aparte hydrauliekunit, dus pomp en tank, wordt aangedreven. Zo kunnen we eerst volgens de laatste Euro 6-norm een binnenstad in om daar vervolgens zero-emissie en stil te kunnen werken. We zien steeds meer dat aannemers juist dankzij dit soort materieel opdrachten binnen krijgen. Dat maakt de investering dus heel interessant. Maar in de buitengebieden draaien wij gewoon op onze motor. Daarvoor heeft Scania zowel een versnellingsbak- als een motor-PTO opgebouwd.”

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
09-10-2024
Zegger1 (960 x 720)

Stoere kraanauto voor Wim Zegger Transport

De Scania V8 kraanauto's zijn populair tegenwoordig
Nieuws
18-11-2024
Rensink2 (960 x 720)

10x4 krachtpatser voor Rensink Almelo

Achter de Volvo cabine staat een behoorlijk grote Palfinger-kraan
Nieuws
15-05-2024
650_2024_Rumping_Transport_Beverwijk-038 (960 x 606)

Rumping stapt de toekomst in met Volvo FM Electric

De aanschaf van een elektrische Volvo is een grote verandering voor het bedrijf
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.