Nieuws
08-01-2018 | Door Iep van der Meer

Don Trucking uit Ulft heeft een vestiging in Polen en in Duitsland. De chauffeurs die de 140 trucks van Don Trucking door Europa rijden zijn overwegend Pools en Roemeens. Om het probleem van het weekend kampeerverbod in de cabines te omzeilen bouwt Don nu eigen hotelkamers voor deze chauffeurs. Of dat nou de bedoeling van deze aangescherpte wetgeving is vragen we ons af.

In Ulft wordt hard gewerkt aan een een eigen chauffeurshotel. Hierin komen 10 kamers met in totaal 26 slaapplaatsen. De chauffeurs krijgen hier een avondmaaltijd en er wordt er ook voor het ontbijt gezorgd. Er zal ook aandacht worden besteed aan de vrije tijd en de ontspanning. Zo zal er een fitnessruimte worden ingericht en komen er in de eetzaal een televisie met Netflix en een tafeltennis tafel. 

Er zal geen alcohol verkocht worden en het zelf meebrengen daarvan zal niet worden toegestaan. Dit om problemen te voorkomen, maar zo krijg je maar weinig vrijwillige klanten in het hotel als je het mij vraagt. Het parkeren van de trucks zal gebeuren bij de oude grensovergang van Beek. De chauffeurs zullen daar gehaald en gebracht worden door een busje. Dat busje zal ook gaan pendelen tussen Rotterdam en Ulft, omdat ook daar trucks heen gedirigeerd worden. In Venlo heeft Don Trucking een unit laten opbouwen van 260m2 met in totaal zo’n 30 slaapplaatsen. Daarin komt voldoende sanitair en douchegelegenheid met een keuken. Bij deze vestiging komt geen ontspanningsruimte maar er is wel tv. Bij deze locatie is een omheind parkeerterrein voor 20 trucks met camerabewaking. 
 
De planning van Don Trucking probeert volgens eigen zeggen de chauffeurs zoveel mogelijk op tijd richting Polen te dirigeren waardoor er thuis van de weekendrust genoten kan worden. Voor de gevallen dat dit niet mogelijk is, wil het bedrijf zorgen voor fatsoenlijke omstandigheden. Chauffeurs die ergens onderweg de verplichte weekendrust moeten houden, worden volgens het bedrijf in hotels ondergebracht. Dit klinkt erg sociaal maar we vragen ons af hoe vaak die mannen thuis komen. Hoeveel ritten heeft Don Trucking bijvoorbeeld naar Roemenië per week?
 
De hele problematiek rond het verbod op het doorbrengen van de 45 uurs weekendrust vraagt op deze manier een behoorlijke investering van transportbedrijven. Directeur Don de Jong is van mening dat zijn opdrachtgevers een fatsoenlijke omgang met de voor hun rijdende chauffeurs erg op prijs stellen en begrip zullen opbrengen voor het doorbelasten van in ieder geval een deel van de gemaakte kosten. De Jong wil met zijn oplossingen een voorbeeld zijn voor andere transportbedrijven. 
 
Het is natuurlijk een manier om chauffeurs op te vangen in een soort van barakken in een jeugdherberg achtige setting, maar of ze daar blij van worden? Met meerdere mannen op een kamer slapen wil volgens mij niemand. Zelf heb ik nog steeds traumatische herinneringen aan de lucht van meerdere paren zweetsokken in militaire dienst. Het gebruik van dit soort opbergplekken voor chauffeurs zou dan ook beperkt moeten worden tot de absolute noodgevallen. Volgens mij is die hele verplichte weekendrust namelijk ooit ingesteld om chauffeurs nog iets van een normaal gezinsleven mee te laten maken. Op deze manier wordt dat nog niks.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
08-02-2018
daf1-598x449.jpg

Op de zaak logeren bij Reining

Chauffeurs van Reining die het weekend op de zaak in Kolham moeten blijven staan, kunnen op het bedrijfsterrein blijven…
Nieuws
09-02-2018
BAG-busje-LR.jpg

BAG handhaaft verbod op weekendrust in cabine

Word Nederland de parkeerplaats van Europa? Dat was een vraag die nog niet zo lang geleden in de Duitse pers…
Nieuws
26-02-2018
Weekendrust_nunspeet_LR.jpg

Inspectie controleert in het weekend: 47 boetes uitgedeeld

De Inspectie heeft afgelopen weekend controles  uitgevoerd onder chauffeurs die op een parking…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.