Ter Linden Transport uit Doetinchem neemt drie Volvo FH16 750 8x4 tridem trekkers in gebruik voor het exceptioneel transport van windturbineonderdelen door heel Europa. Volvo-dealer Paashuis uit Doetinchem leverde de trekkers af fabriek met aangepaste wielbasis en een I-Shift automatisch schakelende versnellingsbak die is geoptimaliseerd voor hoge combinatiegewichten.
Ter Linden is gespecialiseerd in het transport van windmolens. Deze worden in onderdelen vanuit havens en fabrieken naar windmolenparken en bouwlocaties in heel Europa gereden. Transport dat exceptioneel lang en zwaar is: torensecties van 30 meter lang zijn geen uitzondering en het treingewicht van trekker, trailer en lading kan oplopen tot 150 ton. Reden voor Ter Linden om te kiezen voor de trekkracht van de Volvo FH16 met 750 pk Euro VI-motor en een koppel van 3550 Nm.
Het motorvermogen wordt op de twee aangedreven assen overgebracht door Volvo I-Shift. Deze automatisch schakelende versnellingsbak wordt aangestuurd met Heavy Duty schakelsoftware, wat zorgt voor de beste schakelmomenten en een hoog koppel voor zwaar transport. De Volvo compact retarder biedt extra remvermogen. Volvo Dynamic Steering corrigeert onbedoelde stuurbewegingen en vergemakkelijkt het manoeuvreren bij lage snelheid.
De wielbasis van de trekkers is door Volvo Trucks en Paashuis Bedrijfswagens zorgvuldig berekend. Door de afstand tussen de tweede en derde as met vijf centimeter te vergroten naar 1370 mm, kunnen de trekkers in alle relevante landen worden ingezet. Tevens zijn de trekkers voorzien van een schuifframe, waardoor de positie van de koppelschotel variabel is en er nog beter ingespeeld kan worden op de wettelijke normen voor aslastverdeling.
Ter Linden moet bij in het internationaal exceptioneel transport rekening houden met een complexe planning. De regels, omstandigheden en benodigde vergunningen variëren per land en soms zelfs per regio. Het transport moet bovendien worden begeleid door externe partijen die onder meer het verkeer stilleggen, obstakels zoals vangrails of bomen verwijderen en stroom van bovenleidingen halen. “Onze chauffeurs rijden op een zeer strak tijdschema en betrouwbaarheid van het wagenpark is daarom een main topic”, aldus Koster.
Paashuis monteerde onder meer zonnepanelen zodat de accu’s tijdens rustpauzes bijgeladen worden. Ook verzorgt de Volvo-dealer een training op locatie om de chauffeurs wegwijs te maken met de nieuwe technieken van de truck.