Een groep van ruim 200 Duitse vervoerders heeft een claim van dik honderd miljoen euro ingediend tegen de Europese truckindustrie. Ze hopen er niet voor naar de rechter te hoeven, maar de reactie van Daimler is veelzeggend.
De eisen zijn gebundeld door een speciaal voor deze kwestie opgerichte vereniging, die hoopt dat de industrie meteen afrekent en dat een extra gang naar de rechter niet hoeft. ''Maar als het nodig is, stappen we natuurlijk zeker naar de rechter'', aldus een woordvoerder.
Vorig jaar zomer deelde de Europese Commissie bijzonder hoge boetes uit aan vrijwel alle truckfabrikanten, op MAN na, dat de zaak had 'geklikt' naar de Commissie. Scania ontkende en is hangende het onderzoek niet beboet. Dat MAN niet is beboet is voor de gedupeerden geen aanleiding om het bedrijf niet aan te klagen.
In de periode van 1997 tot 2011 hebben de betrokken vervoerders circa 9000 vrachtwagens gekocht en zij zeggen nu daar teveel voor betaald te hebben. De gedupeerden hebben een expert onderzoek laten doen naar de prijsstelling van deze trucks, waarvoor volgens de claim gemiddeld genomen 15.000 euro teveel is betaald.
Truckfabrikant Daimler (Mercedes) heeft al aangekondigd elke claim zorgvuldig te onderzoeken om niet het slachtoffer te worden van onterechte claims. Volgens het bedrijf zijn de genoemde prijzen overdreven en gebaseerd op niets. ''Er is door de EU alleen beboet vanwege brutoprijzen, maar over de daadwerkelijke prijsstelling heeft de EU niets gezegd of geklaagd'', aldus Daimler.
In Duitsland worden nog meer claims tegen de truckindustrie voorbereid. In Nederland probeert TLN een bundel claims als één geheel tegen de Europese truckindustrie in stelling te brengen.