Nieuws
28-01-2025 | Door Iep van der Meer

De Duitse Maut was een mooie melkkoe voor de Duitse overheid. Ondanks de stijging van de tarieven en het intrekken van de LNG vrijstelling voor de Maut werd er 15% minder geld opgehaald in 2024.

In december 2023 werden de tarieven nog met maar liefst 80% verhoogd en sinds juli 2024 moesten ook lichte bedrijfswagens vanaf 3,5 ton afrekenen bij de tolpoortjes. Die verhogingen hebben echter niet geleid tot de gewenste inkomsten van 15,25 miljard zoals verwacht, maar tot ‘slechts’ 13 miljard Euro. Dat is maar liefst 15% minder dan begroot.

De verminderde inkomsten komen vooral door de moeilijke situatie op de transportmarkt door de terug lopende economie. Een stijgende inflatie, deels geholpen doordat alles door de verhoogde Maut tarieven duurder werd is dus één van de oorzaken van de daling van het aantal transport kilometers door Duitsland.

Het Duitse DSLV voorspelt voor zowel 2025 als 2025 geen grote stijging van het aantal transporten door Duitsland. Dit, naar aanleiding van de aanhoudend slechte vooruitzichten voor de Duitse economie.

De opbrengst van de Maut gaat naar infrastructuur projecten in Duitsland, maar niet naar de wegenbouw. Vooral de spoorwegen zouden profiteren van de extra geldstroom, maar die is nu dus wat dunner dan begroot.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-07-2025
Koskamp Iveco S-Way (6)-1400

IVECO overgenomen door TATA Motors

De rook van de uitgeblazen kaarsjes op de taart bij de viering van 50 jaar Iveco daalde nog neer op het moment dat het…
Nieuws
30-07-2025
daskoprocabin-1400

10 Actros L ProCabin diesels voor Dasko

Na het bericht dat Dasko vier eActros 600 elektrische trucks heeft aangeschaft komt nu het persbericht binnen over…
Nieuws
29-07-2025
Deense S-Way

IVECO S-Way 580 voor Morten Larsen & Søn

Het Deense Morten Larsen & Søn Transport heeft gekozen voor een Iveco S-Way 580, voorloopas trekker. In het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.