Nieuws
28-01-2025 | Door Iep van der Meer

De Duitse Maut was een mooie melkkoe voor de Duitse overheid. Ondanks de stijging van de tarieven en het intrekken van de LNG vrijstelling voor de Maut werd er 15% minder geld opgehaald in 2024.

In december 2023 werden de tarieven nog met maar liefst 80% verhoogd en sinds juli 2024 moesten ook lichte bedrijfswagens vanaf 3,5 ton afrekenen bij de tolpoortjes. Die verhogingen hebben echter niet geleid tot de gewenste inkomsten van 15,25 miljard zoals verwacht, maar tot ‘slechts’ 13 miljard Euro. Dat is maar liefst 15% minder dan begroot.

De verminderde inkomsten komen vooral door de moeilijke situatie op de transportmarkt door de terug lopende economie. Een stijgende inflatie, deels geholpen doordat alles door de verhoogde Maut tarieven duurder werd is dus één van de oorzaken van de daling van het aantal transport kilometers door Duitsland.

Het Duitse DSLV voorspelt voor zowel 2025 als 2025 geen grote stijging van het aantal transporten door Duitsland. Dit, naar aanleiding van de aanhoudend slechte vooruitzichten voor de Duitse economie.

De opbrengst van de Maut gaat naar infrastructuur projecten in Duitsland, maar niet naar de wegenbouw. Vooral de spoorwegen zouden profiteren van de extra geldstroom, maar die is nu dus wat dunner dan begroot.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
15-06-2025
SeWay 1 (960 x 640)

Iveco kiest voor bekend nieuw neusje

De keuze voor de Nikola-cabine komt voort uit technische verbeteringen aan de Iveco S-eWay.
Nieuws
14-06-2025
Ridder Transporten Ameland (3)

DAF XD370 voor Ridder Ameland

Ridder Transporten, gevestigd op Ameland heeft de eerste van twee nieuwe DAF XD370 FAN bakwagens in gebruik genomen. 
Nieuws
13-06-2025
The Captain Scania (3)

Scania 'The Captain' op Chiney

Strakke Scania 650R met Limetec trailer van Van den Elsen Thermo Trafik op Chiney.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.