Zware trucks en Duitsland, het is al zeker vijftien jaar een moeilijk huwelijk. Dit is te wijten aan de machtige spoorlobby, die met belastinggeld campagnes voert tegen LZV of hogere aslasten. Toch is Duitsland ook het land van het exceptionele vervoer, maar daar hoor je niemand over, want er wordt meest ’s nachts met zwaar materieel gereden.
Maar nu zijn er ineens 21 branche-organisaties die handel en industrie in Duitsland vertegenwoordigen die graag zouden zien dat er standaard op 44 ton GVW gereden zou mogen worden. Op jaarbasis zou dat de CO2-uitstoot met twee miljoen ton kunnen verminderen. Verder voeren de branche-organisaties aan, dat het verkeersnet meer ontlast zou kunnen worden. En dat leidt weer tot minder files. “In tal van Europese landen ligt het toegestane GVW beduidend hoger dan hier in Duitsland”, argumenteren de branche-organisaties verder.
Geen extra slijtage
Er wordt op gewezen dat het rijden met zwaardere combinaties, geen extra slijtage veroorzaakt aan bruggen of wegen. Een praktijkproef zou dit nader hebben onderstreept. Verder zou het in Duitsland heersende chauffeurstekort minder ernstig worden.
Door rekenen
Het zou fijn zijn, wanneer genoemde organisaties even voort gaan met rekenen. Zouden de Duitsers LZV toestaan tot 60 ton combinatiegewicht, dan zouden de genoemde effecten veel sterker zijn en zou Duitsland makkelijk kunnen voldoen aan de eis van 15% CO2-reductie in 2025. Er is al een grote stapel rapporten in Duitsland die bewijst dat dit een haalbare kaart is. Dat het nu 44 ton zou kunnen worden, is vanuit Duits perspectief heel wat. Het zou mooi zijn wanneer TLN en de Duitse collega’s van de BGL, zich hard maken voor de 60 tons LZV.