De Chinese automotive industrie is bezig met een enorme opmars. Dat zagen we ook op de IAA, waar tientallen Chinese merken hun producten toonden. Tegelijkertijd heeft de Europese industrie het zwaar. In Duitsland spreken ze al van de 'Chinaficierung', van Europa. Al die merken moeten in Europa ook hun servicenetwerk en onderdelen voorziening op orde zien te krijgen, want een auto verkopen is één ding, zo'n voertuig heeft ook onderhoud nodig. Overigens is dat precies waarom het met de trucks niet zo'n vaart zal lopen want transporteurs zijn veeleisend waar het gaat om service onderweg.
Zoals je wellicht weet is de personenauto divisie van Volvo al volledig in handen van de Chinese automotive reus Geely. Daarmee zijn zowel Volvo als Polestar eigenlijk Chinese merken. Volvo Group, waar Volvo Trucks onder valt is echter ook al voor een klein deel in handen van Geely. De Chinezen hebben daar nu 14,7 procent van de stemrechten.
Geely op zijn beurt is eigenaar van nog veel meer merken, zoals Zeekr, Lotus Car, Smart, Proton, Lynk & Co en nog ruim twintig andere merken, waaronder dus ook Farizon. Dat merk bouwt bestel- en vrachtwagens en hun nieuwste model is de Farizon Homtruck. Een serieuze zware truck met eigenlijk een heel futuristisch, Europees ontwerp. BIGtruck schreef daar eerder al over. Klik hier!
Duvenbeck
Duvenbeck is een onderneming met zo'n 1500 combinaties, voornamelijk met Poolse kentekens. Dit bedrijf rijdt vooral voor de automotive industrie en dat is precies wat ze nu dus ook voor Geely gaan doen. Hoe de Duitse merken waar het bedrijf voor rijdt daarop reageren laat zich raden. In de deal met Geely zit ook de overeenkomst dat Duvenbeck een aantal elektrische Farizon Homtruck trekkers in gaat zetten in Europa. De eerste trucks zullen volgend jaar al op de Europese wegen verschijnen. De verwachting is dat ze vooral op de kortere afstanden zullen worden ingezet, met het oog op het ontbreken van een servicenetwerk, maar het is een begin.