Nieuws
25-02-2022 | Door Iep van der Meer

Er is geen truckmerk waar zo veel aan verbouwd wordt als aan Scania. Zo zagen we al heel veel verbouwde en verlengde trucks, trucks met neuzen die Scania zelf nooit bouwde en maakte Svempa’s zelfs ooit een cabrioversie. Scania zelf produceerde ooit de Longline cabines met extra veel ruimte, maar een vierdeurs Longline zagen we nog niet eerder. Toch bestaat die versie, en wij vonden hem bij Versteijnen Trucks in Gilze.

De Scania R730 sleepas trekker met zijn sturende naloopas werd ooit besteld om er een torpedo model van te maken. Dat verklaart de ook meteen de wielbasis van maar liefst 520 centimeter. De truck was af fabriek voorzien van een standaard Scania Topline cabine, maar daar kwam nooit een neus voor. Scania was namelijk inmiddels overgestapt op de Nextgen modellen, en daar had Vlastuin inmiddels een hele nieuwe neus voor ontwikkeld.

Brandweer cabine

Vaex Truck Traders kocht de gloednieuwe Scania en vond bij toeval een nieuwe, originele brandweercabine in Zweden. Dat soort cabines worden voor Scania gebouwd bij Laxa, en zo ook deze unieke Scania R- manschappencabine. Dat is redelijk uniek, want meestal zijn de brandweercabines van Scania op basis van de P- cabine. Navraag bij Scania leert dat deze cabines gebouwd werden voor de Chinese brandweer. Die willen namelijk brandweerwagens met een V8 motor en een ruime R- manschappencabine.  Het schijnt dat er echter maar drie gebouwd zijn, waarvan er één gesneuveld is bij een crashtest. Vaex kocht de cabine en liet er bij Laxa een verlengd Topline dak op bouwen. Daardoor ontstond helemaal een unieke cabine, want van een R- manschappencabine met zo’n Longline dak is er waarschijnlijk maar één op de wereld.

Vierdeurs Longline

Het resultaat van de ombouw is een vierdeurs Longline cabine met een lengte van 335 centimeter. De cabine werd op het nieuwe chassis geplaatst waardoor een redelijk bijzonder voertuig ontstond. Vervolgens werd het interieur aangepakt door Buffl Customizers. Het vierdeurs principe bleef overeind en het interieur werd volledig voorzien van skai, leer, suede en een leren bank in Chesterfield stijl. Tegen de achterwand werd een kastenwand gebouwd met daarin een prominente plek voor twee flessen drank in twee kastjes met raampjes. Verder werd er een fraaie tafel ontworpen met een rood verlicht V8 logo en werden de beide stoelen draaibaar gemaakt. Hierdoor ontstaat een mooi zitje waar je gezellig kunt klaverjassen.

Topline bed

Zo’n zithoek is natuurlijk fantastisch, maar je moet ook ergens kunnen slapen. Daarvoor werd het principe van de eerste Scania 4- serie Topline bovenbed toegepast. Boven de voorruit is een twee persoons bed aangebracht met een gedeelte dat omhoog geklapt kan worden. In dat deel is ook een riant tv scherm aangebracht. Alles ademt luxe in de Scania, en ook de buitenkant werd aangepakt. Kelsa bouwde er fraaie lichtbeugels op met Lazer LED lampen en een lichtbak. Vervolgens werd de truck verkocht aan Versteijnen Trucks in Gilze. Daar werd vlak voordat wij exclusief de eerste foto’s mochten maken de reclame aangepast. Het resultaat is een unieke en hele dikke Scania die als visitekaartje van Versteijnen Trucks mag worden gezien. Maar zoals alles bij dit bedrijf is ook deze Super dikke Scania R730 XXXL gewoon te koop. Een prijsindicatie hebben we niet voor je maar reken er op dat je een dikke portemonnee moet hebben voor deze unieke, en gloednieuwe truck.

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
24-06-2024
Longline1k (960 x 584)

Komt er een nieuwe Scania Longline?

Scania bevestigt dat het deze cabine heeft gebouwd.
Nieuws
08-11-2021
scania_770s_longline_jensen_4.jpg

Noor krijgt Scania 770 S Longline voor 50e verjaardag

Het Noorse bedrijf Øyvind Jensen Termotransport, gebaseerd in Fauske, helemaal in het noorden van…
Nieuws
25-03-2021
165116405_1918280248321237_4924289214674413591_n.jpg

Scania R580 voor Twan Bierings

Twan Bierings heeft een gebruikte Scania R580 6x2 sleepas trekker in gebruik genomen. De trekker werd geleverd en opgebouwd…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.