Iveco komt met een milde facelift van de Stralis. Met name onderhuids zouden de nodige wijzigingen zijn doorgevoerd. Deze eerste beelden laten weinig verschil zien met het bestaande model.
Iveco moderniseert de Stralis en wil deze met nieuwe motortechniek nog zuiniger proberen te krijgen. Bij twee modellen voor de lange afstand wordt daarbij toch voor EGR gekozen. Dit gebeurt bij de 480 pk en 570 pk versies, waarbij slechts acht procent van het uitlaatgas geregenereerd wordt om zodoende nog eerder brandstof te kunnen inspuiten.
Verder wordt deze Stralis XP uitgerust met de Traxon transmissie van ZF, die door Iveco Hi-Tronix genoemd wordt. Deze versnellingsbak is al langer in beeld, maar wilde op de truckmarkt maar niet doorbreken. Inmiddels kan naast Iveco ook MAN de transmissie leveren in de zware modellen.
Nieuw is verder een achteras, die een langste eindoverbrenging krijgt van 2,47:1. De nieuwe as wordt door middel van een eveneens nieuwe ophanging aan het chassis gemonteerd. Die nieuwe ophanging is 45 kg lichter dan de tot dusverre gebruikte.
De vernieuwde Stralis nkomt ook met adaptieve cruise control en een 'vooruitkijkende' variant van de Hi-Tronix, die dus schakelt op basis van GPS-coördinaten. De nieuwe Stralis moet de klanten 5,6% op kosten en 11% op CO2-uitstoot besparen.