BIGtruck kreeg de kans om even een ‘sneak preview’ te doen van de nieuwe generatie Volvo trucks. De conclusie is dat er op het eerste gezicht niet zoveel is veranderd, maar nadere studie laat vele wijzigingen zien. Een greep uit de vernieuwingen.
Meest opvallend zijn natuurlijk de V-vormige koplampen en van de trucks springen de nieuwe FM en de opvallende grille van de FH16 eruit. De FM is veel groter geworden, het is nu met recht een cabine die niet zoveel meer verschilt van de FM qua binnenruimte. De FM heeft de cabinevloer nog steeds op een hoogte van 126 centimeter, wat keurig in lijn is met de andere merken, denk dan vooral aan marktleider DAF met de CF. Maar de breedte is nu een aangename 2,40 meter over de zijruiten en de diepte van de achterwand tot de voorruit komt uit op 2,04 meter. Boven de motortunnel resteert nog een meter 64 tot het dak. Die motortunnel is ook in deze nieuwe FM aan de hoge kant. Volvo kan door die lage vloer keurig volstaan met twee instaptreden, waarvan de eerste met 43 cm instaphoogte eigenlijk wat aan de hoge kant is. Het bed dijt tussen de voorstoelen wat uit en komt dan op 70 cm breedte. Dat houdt niet echt over, een troost is een lekkere dikke matras. Onder het bed is ruimte voor een bescheiden koellade. Opvallend is het erg mooie dashboard dat nu helemaal digitaal is. Op de plek waar je tot nu toe aparte klokken zag is nu één groot digitaal kleurenscherm aangebracht waar onder andere de navigatie in getoond wordt. Dat prachtige scherm is erg mooi en gewoon standaard op iedere nieuwe Volvo! De resterende knoppen bevinden zich op de bekende plekken, maar de bedieningsknopjes op het stuur zijn allemaal vernieuwd.
FH, FH16
De Volvo FH is uiterlijk het minst veranderd, maar ziet er vooral wat gladder uit. Van binnen valt een mooiere bekleding op het dashboard op en weer zo’n mooi, subtiel digitaal dashboard dat voor elke chauffeur rustgevend werkt. Verder is de vorm van het dashboard helemaal wat veranderd, zijn er nieuwe bekerhouders en is er een handig opbergvak met een lichtsensor. Als je daar wat zoekt dan floept automatisch het lampje aan. Slim bedacht! De nieuwe FH16 onderscheidt zich meer van de FH door een opvallende grille en door van binnen voor contrastrijkere kleuren te kiezen,. Bijvoorbeeld zwart met een rood streepje.
De Volvo FMX kreeg ook een hele nieuwe cabine, en wel de dagcabine uitvoering van de nieuwe FM cabine. Ook hier zijn het de koplampen die het meest in het oog springen. Maar de FMX is een truck die het van zijn chassis en zijn mogelijkheden met asposities moet hebben. Dus koos Volvo ervoor om een 10x4 als demo neer te zetten, met een innerliner chassis en een gestuurde sleepas achter, waardoor het GVW van deze FMX 47 ton bedraagt. Zet je die sleepas wat verder weg, dan kom je op 49 ton. Volvo verklaart het succes van de FMX door de vele versies en varianten die er mogelijk zijn. Zo zijn er chassisopties mogelijk waarbij er steunpoten tussen as één en twee passen en is er een waar scala aan configuraties mogelijk.
Volgend jaar leverbaar
We hebben ze even kunnen zien, maar echt leveren gaat Volvo dit jaar niet meer lukken. Daar waar MAN precies klaar was met het ombouwen van de fabriek voor de nieuwe truckgeneratie, lukte Volvo dat precies niet. Daarom moeten klanten die al dit moois begeren neg geduld hebben tot na de komende winter, zeg maar maart 2021.