In BIGtruck nummer 1 van dit jaar vind je de eerste test met de nieuwe Scania V8 'SCR only' motor met 520 pk. Deze nieuwe 'instap V8' is gebouwd volgens het 'Miller' principe en dat heeft te maken met de verbranding. Het resultaat is een erg prettig lopende motor met heel veel levenslust.
Moderne truckmotoren worden aan alle kanten geknepen en gesmoord door allerlei filters, begrenzers en andere narigheid. Hoewel er soms indrukwekkende getallen op de deur staan beleef je zo'n truck dan heel anders. Met name de trend om met steeds lagere toerentallen te werken door hele lange achterassen toe te passen zorgt voor een vaak wat bezadigd gevoel. Jazeker, dat koppel is er wel als je eenmaal op snelheid bent, maar levendig is anders.
De nieuwe Scania V8 met 520 pk is wat dat betreft een verademing. De non- EGR V8 motor voelt lekker levendig aan, en zo klinkt hij nu ook. Bij Scania hebben ze heel goed begrepen dat beleving belangrijk is, zeker voor klanten die een V8 kopen. Bij ons zorgde de R520 meteen voor een brede glimlach toen we er mee vertrokken vanaf Asten. Een echte chauffeursauto met pit, beleving en karakter. Het mooie er van is dat we ondanks alle rijgenot en plezier tijdens onze testrit door de Ardennen ook nog eens met een meer dan keurig verbruik terug kwamen.
Met zo'n R520 levert Scania een probaat middel tegen het chauffeurstekort. Chauffeurs die hun vak verstaan kunnen met deze motor hun hart ophalen en toch ook de brandstofkosten binnen de perken houden." target="_blank" rel="noopener noreferrer"> Lees de hele test hier, en check ook even het filmpje op " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Youtube.