Nieuws
24-03-2022 | Door Tim de Jong

Combex Bouwlogistiek heeft onlangs voor het eerst een Volvo FH16 650 8x4-trekker in gebruik genomen voor exceptioneel transport. De truck is in nauwe samenwerking met dealer LVS Trucks en de Volvo-importeur op maat gespecificeerd voor de werkzaamheden van Combex.

“Wij zijn gespecialiseerd in het transport van (ruwbouw) betonelementen en bouwmaterialen in binnen- en buitenland”, zegt algemeen directeur Frank van Kerkhof. “Denk aan het transport van heipalen, vloeren, wanden en andere (prefab) producten. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het vervoer van bouwmaterialen met een buitengewone lengte, breedte en/of hoogte. De Volvo FH16 gaan we inzetten voor exceptioneel transport van bijvoorbeeld brughoofden, lange heipalen, brede vloerdelen en grote betonelementen. Hier zien we de FH16 in actie met een deel van een scheepsromp, een vrachtje van 115 ton!”

Lage slaapcabine

Door de keuze voor een lage slaapcabine is de truck geschikt voor 'palen-over-dak' transport (POD). “Een van onze eisen was een zo laag mogelijke, platte cabine zodat we deze truck ook in kunnen zetten voor het transport van heipalen met een lengte van 27 tot 32 meter. De palen steken dan over het dak van de cabine. De lage slaapcabine biedt daarvoor met een hoogte van 3,11 meter voldoende ruimte waardoor er een optimale balans is gevonden tussen inzetbaarheid en comfort voor de chauffeur.”

I-Shift met kruipversnellingen

De truck is volledig luchtgeveerd en voorzien van een innerliner chassis. Technisch verantwoordelijke bij Combex, Allard Tadema: “De luchtvering verhoogt het rijcomfort en maakt het mogelijk om, als de lading daar om vraagt, het chassis te laten zakken. De 8x4-asconfiguratie biedt de beste balans tussen optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Een van de specifieke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen is de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, waardoor je goed gedoseerd kunt wegrijden met zware ladingen, zonder dat de aandrijflijn overbelast wordt. Deze truck zetten we ook in voor het transport van scheepssecties van de werf naar het water. Daarbij heb je een truck nodig waarmee je op zeer lage snelheid kunt manoeuvreren en daarvoor is I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit ideaal, ook in combinatie met Volvo Dynamic Steering.”

Luchtgeveerde 9 tons vooras

Combex Bouwlogistiek heeft 130 trucks in de vloot, waarvan circa een kwart van Volvo. “Volvo’s zijn echte chauffeurstrucks”, zegt Van Kerkhof. “Chauffeurs rijden er graag mee, ze zijn comfortabel en ergonomisch. Daarnaast onderscheidt dit merk zich omdat ze alles kunnen leveren voor onze specifieke werkzaamheden. Voor deze Volvo FH16 onder meer de lage slaapcabine, luchtgeveerde 9-tons vooras en I-Shift met kruipversnellingen.”

Combex Bouwlogistiek

Combex Bouwlogistiek is onderdeel van AB Texel Group. Sinds 1 oktober 2021 heeft Combex Bouwlogistiek de krachten gebundeld met Driessen Speciaaltransport. De onderneming heeft vestigingen in Eastermar, Emmer-Compascuum en Horst. Combex Bouwlogistiek en Driessen Speciaaltransport hebben 275 medewerkers, 400 getrokken eenheden en zetten naast de 225 eigen trucks dagelijks zo’n 65 charters in.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-11-2018
Kaunis-Iron-Volvo.jpg

Kaunas Iron vervoert 2 miljoen ton ijzererts per jaar

Twee miljoen ton ijzererts per jaar wordt door Kaunas Iron jaarlijks vervoerd. Dit erts wordt veranderd…
Nieuws
28-12-2016
Wieren1.jpg

FH16 met I-Shift Crawler voor Van Wieren

Van Wieren Special BV heeft maar liefst twee nieuwe Volvo FH16 750 trekkers in bedrijf genomen met de nieuwe I-Shift…
Nieuws
17-07-2018
all_exeptional_-_033.jpg

All Exceptional investeert in mooie spullen!

All Exceptional in het Belgische Drogenbos, vlakbij Brussel is het bedrijf van Erwin Hemels. Hij begon in…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.