Tijdens onze kippertest met 8x8 voertuigen die we vorig jaar organiseerden kon Volvo helaas niet meedoen met de nieuwe 8x8. Die was namelijk nog net niet af, maar voor het zover was hebben we nog even geduld moeten hebben. Inmiddels is het concept uitgerijpt en getest en is de eerste afgeleverd!
De eerste Volvo FMX 8x8 is voor Kole Transport, een bedrijf dat gespecialiseerd is in weg- en waterbouw, gietasfalt, bulktransport van onder meer zand, grind, grond en gladheidbestrijding.
Het bedrijf heeft twee Volvo FMX 8x8 kippers toegevoegd aan de vloot. “We willen multifunctioneel blijven in het terreinwerk”, zegt Dennis de Vos van Kole Transport. “We hadden al een aantal Volvo FMX 10x4 asfaltkippers. We hebben nu gekozen voor de 8x8 omdat die sterk is in zwaar terrein.”
De twee Volvo’s FMX 8x8 C-Ride kwamen af fabriek als een 6x6, waarna Terberg Techniek ze heeft omgebouwd tot 8x8 widespreads met 11,5-tons Sisu voorloopas. Deze as wordt, net als de laatste as, elektrisch-hydraulisch gestuurd. De vooras is bladgeveerd en de drie achterassen zijn hydraulisch geveerd en voorzien van een waterpasdwarsregeling, zodat het chassis vóór het kippen waterpas kan worden gezet voor een optimale stabiliteit. De voertuigen zijn voorzien van een sterk innerliner chassis en een stalen bumper met centrale trekpen. Daarmee lijkt Terberg een beetje terug te zijn, maar dan onder het Volvo merk. De kippers zijn afkomstig van P. Ruizeveld.
Het GVW van de Volvo FMX 8x8 bedraagt 44,5 ton. De twee kippers worden aangedreven door een 500 pk-motor. De Volvo I-Shift-versnellingsbak, geoptimaliseerd met speciale off road software, heeft extra lage kruipversnellingen voor- en achteruit.
Verder is bijzonder dat er een asfaltklep in de achterklep zit, vertelt De Vos. “De achterklep is normaal gesproken één deel. Doordat hier een asfaltklep in zit, kunnen we met deze voertuigen ook asfalt rijden.”
Het wagenpark van Kole Transport bestaat uit zestig voertuigen, waarvan tien Volvo-trucks. Kole Transport werkt al jaren samen met Terberg Techniek.