De Waardt, voorzitter van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN): Voor eigenrijders heeft de wet DBA, oftewel Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties geen gevolgen. Dit is het gevolg van een uitspraak van de rechter in ‘s-Hertogenbosch in 2000. Toen werd er een zaak aangespannen door de werknemers organisaties, waarbij die vakbond vond dat eigenrijders eigenlijk chauffeurs in verkapte loondienst waren. Wij hebben toen als VERN allerlei bewijsmateriaal aangevoerd om aan te tonen dat een eigenrijder wel degelijk een ondernemer is. Die rechtszaak werd dan ook glansrijk verloren door het FNV, waarmee de positie van de eigenrijder duidelijk was voor de rechter. Die uitspraak is nu van groot belang met de nieuwe DBA wetgeving.’’
Belangrijkste argument was de enorme investering en de financieringen die gemoeid zijn met de aanschaf van een eigen truck. De Waardt: ,,Dat is natuurlijk heel wat anders dan dat een kapster zelf een setje scharen koopt en een stoel huurt in een kapsalon. Verder zijn eigenrijders zelf verantwoordelijk voor hun adminstratie, vergunningen en tijdindeling. Er is dan ook geen ‘gezagsverhouding’ tussen opdrachtgever en eigenrijder. Natuurlijk moeten afspraken nagekomen worden maar dat wordt in contracten geregeld. Je bent als eigenrijder elke dag vrij om op te stappen naar een andere opdrachtgever en daarmee is er geen gezagsverhouding’’ aldus Klaas de Waardt.