Mattson Åkeri in het Zweedse Göteborg heeft nu drie elektrische Volvo FH-trucks voor zware transportinzet gekocht. De afgelopen weken is een van deze trucks getest in het containertransport in het havengebied van Arendal in Göteborg. Het gaat om een zogenaamd High-Capacity Transport (HCT), in Nederland ook bekend als Super Eco Combi. De vrachtwagen met twee opleggers is 32 meter lang en heeft een bruto combinatiegewicht van 74 ton. Dit soort combinaties worden vanaf 1 augustus in Zweden toegelaten op het hoofdwegennet, ook met dieselmotoren trouwens!
Testen met hoge totaalgewichten en bij intensief gebruik
"Met deze test willen we laten zien dat volledig elektrische oplossingen ook werken in toepassingen met hoge totaalgewichten en bij intensief gebruik”, legt Lena Larsson, projectmanager van het HCT-project binnen Volvo's technologie-organisatie, uit. “Samen met Mattson Åkeri, de Zweedse Transportadministratie en verschillende andere partners bekijken we nu hoe we de werking van de elektrische truck kunnen optimaliseren, inclusief hoe het opladen op de meest efficiënte manier moet gebeuren.”
Groene stroom
De elektrische truck die wordt getest is een Volvo FH Electric 6x4 en wordt opgeladen met groene stroom via de twee snelle 180 kW laders die Mattsson Åkeri heeft geïnstalleerd bij het depot van het bedrijf in Arendal. Op de lange termijn zal de vrachtwagen ook rijden tussen Göteborg en de stad Borås, 70 km van Göteborg. "Het rijden van lange en zware ladingen op elektriciteit werkt tot nu toe erg goed", zegt Jan-Olof Mattsson, CEO van Mattson Åkeri. "De vrachtwagen rijdt 12 uur per dag, met een laadstop wanneer de chauffeur pauzeert. We laden met groene stroom en hebben dus geen CO2-uitstoot. Stille, elektrische aandrijving betekent ook een betere werkomgeving voor de chauffeur."
Transport met grote capaciteit
High-Capacity Transports (HCT) betekent dat de lengte en/of het brutogewicht van het voertuig mag toenemen, waardoor meer lading per voertuig kan worden vervoerd – in Nederland beter bekend als LZV en Super Eco Combi. Het kan worden toegepast met alle soorten aandrijflijnen.
Langer en zwaarder is de toekomst
Het idee is dat een dergelijke combinatie bijdraagt aan lagere transportkosten, minder milieubelasting, meer verkeersveiligheid, minder wegslijtage en lagere onderhoudskosten. In Europa zijn er een aantal lopende en geplande HCT-projecten. Een voorbeeld is Finland, waar het op de meeste wegen is toegestaan om met 76 ton totaalgewicht en 34,5 meter vrachtwagencombinaties te rijden. Een ander voorbeeld is Zweden, waar het is toegestaan om met 74 ton te rijden (BK4 wegennet) en, met toestemming van de autoriteiten, vrachtwagencombinaties tot 34,5 meter en 100 ton te testen op een gedefinieerd wegennet. Naast genoemde voordelen vormen de extra lange combinaties ook een oplossing voor het chauffeurstekort, Zo'n Super Eco Combi vervoert namelijk twee opleggers met één chauffeur.