Scania levert dit voorjaar een elektrische vrachtwagen met een GTW van 74 ton aan mijnbouwbedrijf Boliden. De elektrische vrachtwagen maakt deel uit van het streven van het bedrijf om zijn CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen.
Elektrische trucks zijn tot nu toe vooral geschikt voor de distributie maar met 74 ton is dit toch een serieus zware inzet. De elektrische truck, met een totaalgewicht van 74 ton inclusief lading en aanhanger, zal worden bestuurd door transportbedrijf Renfors Åkeri AB tijdens een retourrit van 30 km over de openbare weg bij de mijn in Noord-Zweden.
Ontwikkelingen gaan snel
"Opnieuw laten we zien dat het technisch mogelijk is met volledig geëlektrificeerde oplossingen voor zware voertuigen. De ontwikkeling gaat snel! Het is van vitaal belang dat de infrastructuur bijblijft om meer klanten in staat te stellen deze stap te zetten. Het is ook heel waardevol om aan dit soort concepten voor zware geëlektrificeerde operaties te werken met spelers als Boliden, dat de ontwikkeling wil stimuleren, niet in de laatste plaats op milieugebied," zegt Fredrik Allard, Hoofd E-mobility bij Scania.
Bestaande techniek
De elektrische truck maakt deel uit van een nauw en innovatief voorontwikkelingstraject tussen Scania en Boliden. De samenwerking biedt de mogelijkheid om in de toekomst meer transportstromen van Boliden te elektrificeren. De technische oplossingen van de truck zijn gebaseerd op de huidige in serie geproduceerde technologie, maar met toevoeging van sterkere componenten, iets waardoor het elektrische voertuig ook tijdens de zware operaties zijn werk kan doen. De levering van deze truck is gepland voor het tweede kwartaal van 2022.
Het project maakt deel uit van REEL, Regional Electrified Logistics, een initiatief geleid door CLOSER en ondersteund door het programma Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI) om de weg vrij te maken voor de overgang naar een geëlektrificeerd vrachtvervoer op de Zweedse markt.